REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

5 zasad efektywnego visual merchandisingu

Dziesięć sekund. Tyle czasu zajmuje przeciętnemu klientowi ocenienie produktu, który jest prezentowany w sklepie. Pierwsze wrażenie zawsze podświadomie wpływa na decyzję zakupową, a przecież można wywołać je tylko raz. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o wizualny sposób prezentacji produktów w miejscu ich sprzedaży. Podpowiadam co zrobić, by zwiększyć efektywność sklepowych wystaw i poprawić wyniki sprzedaży.

1. Regularne zmiany ekspozycji

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez sprzedawców detalicznych, dla których visual merchandising to wciąż mało znany temat, jest pozostawianie tego samego układu produktów i/lub witryn wystawowych na cały sezon. Nawet jeśli konkretna ekspozycja spełnia nasze oczekiwania, w końcu znudzi się kupującym, ograniczając zaangażowanie z ich strony. Konsumenci męczą się oglądaniem tych samych produktów przez dłuższy czas i zaczynają je ignorować. Warto więc – zgodnie z zasadami visual merchandisingu – co 4-6 tygodni zmieniać wystawy sklepowe, układ produktów oraz ich ekspozycję.

2. Zasada „złotego trójkąta”

Każdy wykład na taki temat, jak visual merchandising, zazwyczaj zaczyna się od prawa „złotego trójkąta”, które leży u podstaw wszystkich zasad i technik wizualnej prezentacji produktów. Jego istotną jest umieszczanie najbardziej pożądanych towarów w najdalszym zakątku sklepu. Łatwo można zauważyć, że najpopularniejsze, podstawowe, szybko zbywalne towary konsumpcyjne (jajka, mleko, pieczywo) zawsze zlokalizowane są w takim miejscu, aby kupujący najpierw musiał obejść cały sklep. W centrum „złotego trójkąta” często znajdują się atrakcyjne wizualnie stoiska – na przykład piekarnia z pachnącymi rogalikami i ciastkami. Taki układ „zmusza” klienta do krążenia po sklepie, co często skutkuje dokonywaniem wielu nieplanowanych zakupów.

3. Inteligentne wykorzystywanie oświetlenia

Najważniejszym zadaniem oświetlenia w każdym sklepie jest „utorowanie” klientowi drogi do poruszania się po jego powierzchni. Doświadczeni sprzedawcy wykorzystują światło do wyróżniania określonych towarów (np. produktów sezonowych lub nowości), zachęcając klientów, aby zwrócili uwagę w konkretne miejsce. Istotną funkcją oświetlenia w visual merchandisingu jest również oddziaływanie na psychikę kupującego. Od dawna wiadomo, że światło wywołuje emocje oraz wpływa na nastrój. Ciepłe kolory budzą skojarzenia ze słońcem, a zimne z mrozem i świeżością. Warto sprytnie wykorzystać te zależności, rzucając ciepłe światło na stoisko z pieczywem czy serami. W takich miejscach nie używa się bardzo jasnych świetlówek, ponieważ mogą one tworzyć zielonkawe odcienie na produktach. Zimne światło fluorescencyjne świetnie sprawdza się natomiast w przypadku ryb oraz owoców morza, podkreślając ich świeżość. Światło neutralne jest odpowiednie dla owoców i warzyw.

4. Visual merchandising a grupowanie produktów

Eksperci zalecają, aby przy grupowaniu produktów na półkach kierować się sprawdzonymi zasadami i logiką – na przykład układać je według przeznaczenia, marki, kategorii cenowej, rozmiarów czy sezonowości. Ważne, by nie mieszać na jednym stoisku np. tak różnych towarów, jak t-shirty i eleganckie koszule. Przemyślana ekspozycja porządkuje przestrzeń sklepu, ułatwiając także kupującym zorientowanie się w ofercie.

5. Dbałość o detale w materiałach POS

Pracując nad visual merchandisingiem, w swoim sklepie nie można zapomnieć o odpowiednim designie materiałów POS. Powinny być one wykonane z dbałością o szczegóły, w stylu marki lub danej placówki sprzedażowej, w harmonii z wystrojem pomieszczeń. Nie można przesadzić również z ich ilością – szacuje się, że na jedną alejkę lub regał nie powinno przypadać więcej, niż 7 elementów POS (metki cenowe, banery, światła, znaki itp.). Gdy będzie ich za dużo, klienta będzie irytował nadmiar informacji, co utrudni skoncentrowanie się na produktach.
Inne

Ciekawe artykuły

Jak działa reduktor ciśnienia pary?

Para wodna to jedno z najczęściej stosowanych mediów w systemach przemysłowych – szczególnie w instalacjach grzewczych. Jest stosunkowo łatwa do wytworzenia, dobrze się transportuje, a