REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

5 zasad efektywnego visual merchandisingu

Dziesięć sekund. Tyle czasu zajmuje przeciętnemu klientowi ocenienie produktu, który jest prezentowany w sklepie. Pierwsze wrażenie zawsze podświadomie wpływa na decyzję zakupową, a przecież można wywołać je tylko raz. Dlatego tak ważne jest, aby dbać o wizualny sposób prezentacji produktów w miejscu ich sprzedaży. Podpowiadam co zrobić, by zwiększyć efektywność sklepowych wystaw i poprawić wyniki sprzedaży.

1. Regularne zmiany ekspozycji

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez sprzedawców detalicznych, dla których visual merchandising to wciąż mało znany temat, jest pozostawianie tego samego układu produktów i/lub witryn wystawowych na cały sezon. Nawet jeśli konkretna ekspozycja spełnia nasze oczekiwania, w końcu znudzi się kupującym, ograniczając zaangażowanie z ich strony. Konsumenci męczą się oglądaniem tych samych produktów przez dłuższy czas i zaczynają je ignorować. Warto więc – zgodnie z zasadami visual merchandisingu – co 4-6 tygodni zmieniać wystawy sklepowe, układ produktów oraz ich ekspozycję.

2. Zasada „złotego trójkąta”

Każdy wykład na taki temat, jak visual merchandising, zazwyczaj zaczyna się od prawa „złotego trójkąta”, które leży u podstaw wszystkich zasad i technik wizualnej prezentacji produktów. Jego istotną jest umieszczanie najbardziej pożądanych towarów w najdalszym zakątku sklepu. Łatwo można zauważyć, że najpopularniejsze, podstawowe, szybko zbywalne towary konsumpcyjne (jajka, mleko, pieczywo) zawsze zlokalizowane są w takim miejscu, aby kupujący najpierw musiał obejść cały sklep. W centrum „złotego trójkąta” często znajdują się atrakcyjne wizualnie stoiska – na przykład piekarnia z pachnącymi rogalikami i ciastkami. Taki układ „zmusza” klienta do krążenia po sklepie, co często skutkuje dokonywaniem wielu nieplanowanych zakupów.

3. Inteligentne wykorzystywanie oświetlenia

Najważniejszym zadaniem oświetlenia w każdym sklepie jest „utorowanie” klientowi drogi do poruszania się po jego powierzchni. Doświadczeni sprzedawcy wykorzystują światło do wyróżniania określonych towarów (np. produktów sezonowych lub nowości), zachęcając klientów, aby zwrócili uwagę w konkretne miejsce. Istotną funkcją oświetlenia w visual merchandisingu jest również oddziaływanie na psychikę kupującego. Od dawna wiadomo, że światło wywołuje emocje oraz wpływa na nastrój. Ciepłe kolory budzą skojarzenia ze słońcem, a zimne z mrozem i świeżością. Warto sprytnie wykorzystać te zależności, rzucając ciepłe światło na stoisko z pieczywem czy serami. W takich miejscach nie używa się bardzo jasnych świetlówek, ponieważ mogą one tworzyć zielonkawe odcienie na produktach. Zimne światło fluorescencyjne świetnie sprawdza się natomiast w przypadku ryb oraz owoców morza, podkreślając ich świeżość. Światło neutralne jest odpowiednie dla owoców i warzyw.

4. Visual merchandising a grupowanie produktów

Eksperci zalecają, aby przy grupowaniu produktów na półkach kierować się sprawdzonymi zasadami i logiką – na przykład układać je według przeznaczenia, marki, kategorii cenowej, rozmiarów czy sezonowości. Ważne, by nie mieszać na jednym stoisku np. tak różnych towarów, jak t-shirty i eleganckie koszule. Przemyślana ekspozycja porządkuje przestrzeń sklepu, ułatwiając także kupującym zorientowanie się w ofercie.

5. Dbałość o detale w materiałach POS

Pracując nad visual merchandisingiem, w swoim sklepie nie można zapomnieć o odpowiednim designie materiałów POS. Powinny być one wykonane z dbałością o szczegóły, w stylu marki lub danej placówki sprzedażowej, w harmonii z wystrojem pomieszczeń. Nie można przesadzić również z ich ilością – szacuje się, że na jedną alejkę lub regał nie powinno przypadać więcej, niż 7 elementów POS (metki cenowe, banery, światła, znaki itp.). Gdy będzie ich za dużo, klienta będzie irytował nadmiar informacji, co utrudni skoncentrowanie się na produktach.
Inne

Ciekawe artykuły