REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Nie chcą trasy S14 pod oknami

W marcu 2011 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydała decyzję środowiskową w sprawie budowy drogi ekspresowej S14. Przebieg trasy najwięcej emocji budzi w Zgierzu. Droga ma bowiem biec w bliskim sąsiedztwie bloków największego zgierskiego osiedla mieszkaniowego. W maju odbyły się pierwsze protesty mieszkańców bloków przy ul. Staffa.

Co do zasady zgierzanie zgadzają się i trasy chcą. Cztery lata temu mieszkańcy oraz samorządowcy domagali się budowy S14, aby uwolnić miasto od triów, spalin, hałasu i kurzu. Problem w tym, że nikt nie chce drogi w swoim sąsiedztwie.

I co my, mieszkańcy ul. Staffa, na to? Zgodzimy się? – pyta internauta Lena na naszym forum. – Pomysł wybudowania nam dosłownie pod oknami (bo co to jest te 200m!) drogi szybkiego ruchu, to jakiś koszmar!

Przypomnijmy, że idea budowy trasy S14 pojawiła się przed 30 laty. Wówczas droga miała być wybudowana przy okazji olimpiady w Moskwie w 1980 r. Plany spaliły wówczas na panewce.

W zamyśle droga miała i ma służyć jako zachodnia obwodnica Łodzi. Podobne funkcje pełnić mają: A2 pod północy, A1 od wschodu i S8 od południa tworząc razem łódzki ring. Ale traktowanie S14 wyłącznie jako obwodnicę Łodzi jest zbyt daleko idącym uproszczeniem. Trasa ma również uwolnić Zgierz od ruchu tranzytowego, umożliwić szybki dojazd do Pabianic, Konstantynowa Łódzkiego i Aleksandrowa, a także zapewnić sprawne połączenie z łódzkim lotniskiem.

W sąsiedztwie Zgierza rozważane było wytycznie trasy dalej od miasta. Droga mogłaby przeciąć lasy na przestrzeni od Lućmierza do Grotnik (wariant II – czerwony). Ten wariant nie przypadł jednak do gustu leśnictwu ani ekologom, ponieważ zagrażałby rzadkim gatunkom zwierząt i roślin występujących na tych terenach. W dodatku trasa przebiegłaby przez nowopowstałe działki rekreacyjne i budowlane. Dlatego forsowny był inny wariant (wariant I – niebieski) sytuujący trasę tuż przy zgierskim osiedlu 650 – lecia.

Różne opcje przebiegów trasy S14 przygotowane przez warszawską firmę Transprojekt dostępne są na stronie http://img6.imageshack.us/img6/5756/s14hdrw3.jpg

Aktualny preferowany przebieg trasy jest kombinacją tych dwóch wariantów. W Zgierzu droga ma wieść tak jak w wariancie I – niebieskim, dalej tak jak wariancie II – czerwonym. Opracowanie dostępne na http://s14n.republika.pl/

Jaka jest dalsza procedura po wydaniu decyzji środowiskowej? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma zlecić wykonanie koncepcji oraz projektu budowlanego. W dalszej kolejności ma złożyć wniosek do Wojewody Łódzkiego o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji. Chyba że po drodze pojawią się liczne protesty. A oprócz niezadowolonych mieszkańców zgierskiego osiedla 650-lecia, są również inni właściciele działek i domów z terenów aglomeracji, którzy mają zostać wywłaszczeni i otrzymać odszkodownaie za pozbawienie ich nieruchomości.

Trasa liczyć ma 27 km i połączy drogę Krajową nr 1 w miejscowości Śłowik od pólnocy, z budowaną trasą S8 od południa (od strony Pabianic).
 

Inne

Ciekawe artykuły