W obecności Włodzimierza Fisiaka, Marszałka Województwa Łódzkiego oraz Wicemarszałka Witolda Stępnia, przedstawiciele Polskich Linii Kolejowych podpisali w czwartek umowę z Przedsiębiorstwem Napraw Infrastruktury na modernizację linii kolejowej ze Zgierza do Łowicza. Dzięki temu już w przyszłym roku północno-wschodnia część regionu będzie w pełni skomunikowana z Łodzią.
Linia kolejowa ze Zgierza do Łowicza jest w tak złym stanie, że pociągi poruszają się na tym odcinku z maksymalną prędkością 30 km/godz. W związku z tym trzy lata temu podjęta została decyzja o zaprzestaniu połączeń pasażerskich na tej trasie, bo przejazd niespełna 50 km trwał ponad dwie godziny.
Żeby skomunikować tę część regionu z Łodzią, Polskie Linie Kolejowe złożyły wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego projektu pod nazwą „Modernizacja linii kolejowej nr 15 na odcinku Bednary – Zgierz wraz z budową łącznika na Lotnisko im. W. Reymonta – etap I przebudowa nawierzchni kolejowej na odcinku Łowicz – Zgierz”. Zarząd Województwa Łódzkiego przyznał 85-procentowe wsparcie dla inwestycji, którą zrealizuje Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury sp. z o.o. Prace będą kosztować ponad 65 mln zł.
– Inwestycja jest niezwykle potrzebna i oczekiwana – podkreślił Marszałek Włodzimierz Fisiak. – Niestety, ze względu na zaniedbania z przeszłości, poruszanie się tą trasą nastręcza wiele problemów. Teraz, dzięki możliwościom finansowym, a także zaangażowaniu Polskich Linii Kolejowych, postaramy się naprawić ten stan rzeczy.
– Dzisiaj łatwiej z Łowicza dojechać do Warszawy niż do Łodzi – dodał Wicemarszałek Witold Stępień. – Ta inwestycja ma istotnie poprawić układ komunikacyjny województwa łódzkiego. Modernizowana linia stanowi element Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Na remontowanej trasie znajduje się 11 miejscowości: Łowicz, Grudze, Domaniewice, Kamień Łowicki, Głowno, Bratoszewice, Stryków, Swędów, Glinnik, Smardzew i Zgierz. Brak połączenia kolejowego z Łodzią stanowiło duże utrudnienie dla ich mieszkańców, którzy mieli do dyspozycji wyłącznie transport autobusowy lub byli zmuszeni jeździć własnymi samochodami.
– Wszystkie te miejscowości, gdzie będzie zatrzymywał się pociąg, bardzo skorzystają na modernizacji – zaznaczył Włodzimierz Fisiak. – Nie chodzi tylko o łatwiejszy dojazd do stolicy województwa. Remont linii wpłynie również na powstawanie nowych miejsc pracy. Na tym obszarze jest duży ruch inwestorów, którzy potrzebują pracowników i dlatego należy zadbać o sprawną komunikację. Ponadto wzrosną przewozy towarowe odciążające ruch drogowy.
Zakres prac budowlanych, które przeprowadzi Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury obejmuje kompleksową wymianę nawierzchni torowej, wymianę 12 kompletów rozjazdów oraz modernizację 43 przejazdów kolejowych. Wykonanie tych robót pozwoli na przywrócenie prędkości pociągów do 90 km/h, co spowoduje skrócenie czasu przejazdu na odcinku Łowicz – Łódź Kaliska z ponad dwóch godzin do jednej.
Zgodnie z harmonogramem prace powinny zakończyć się w 2011 roku. Przewiduje to umowa, którą podpisali z ramienia Polskich Linii Kolejowych Sławomira Wierzchowska, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji i jej zastępca Wojciech Antos oraz przedstawiciele Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury Sp. z o.o.: Krzysztof Pyza, zastępca dyrektora PNI i Waldemar Kędzierski, naczelnik Działu Marketingu i Sprzedaży.
Przy podpisaniu obecni byli również Krzysztof Kaliński, Burmistrz Łowicza oraz Bolesław Heichman, Wicestarosta Łowicki.