Jeśli uczniowie zgierskich podstawówek chcą dobrze nauczyć się języków obcych to najlepszym wyborem jest Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi – zachęcają nauczyciele placówki. Oprócz realizowanych standardowo 2 godzin w tygodniu z j. niemieckiego oraz 3 godzin z j. angielskiego, klasy dwujęzyczne mają dodatkowo 3 godziny j. angielskiego oraz uczą się dwóch przedmiotów w j. angielskim.
Klasy dwujęzyczne istnieją w szkole od 4 lat. Po polsku i angielsku odbywają się lekcje geografii, biologii, matematyki i w-f. Nauczają nie tylko rodzimi nauczyciele, ale także obcokrajowcy. Na zaproszenie szkoły mieliśmy okazję uczestniczyć w lekcji j. angielskiego realizowanej przez tureckiego studenta, Emrach Dönmeza, który opowiadał jak wygląda nauka i kultura w jego kraju. Turek ma 23 lata, na co dzień mieszka w Manisie, niedaleko Izmiru. W Zgierzu znalazł się jako uczestnik programu Comenius. W jego ramach polskie szkoły składają wnioski o skierowanie przedstawiciela innego państwa europejskiego na asystenturę.
– Rzadko zdarza się, aby asystent, a więc nauczyciel lub student, który chce zostać nauczycielem wybierał okolice Łodzi, ze względu na to że inne tereny Polski są bardziej atrakcyjne, bowiem poza prowadzeniem lekcji uczestnicy programu poznają szkolnictwo danego kraju, jego geografię, kulturę, a także go zwiedzają – mówi Anna Tomczak, dyrektor Gimnazjum nr 2.
Dwie największe różnice między polską szkołą a turecką, to zdaniem Emracha wielkość klas oraz strój uczniów. – W Turcji klasy są bardziej liczne, nawet do 30 osób. Uczniowie oraz nauczyciele noszą specjalne stroje z krawatami – odpowiedniki dawnych polskich mundurków. Poza tym turecka młodzież jest bardzo podoba do polskiej – mówi Dönmez.
– Inną formą wymiany międzynarodowej jest współpraca z fundacją "Dziewczynka z zapałkami". Dzięki niej przyjeżdżają do szkoły studenci z całego świata, którzy w ramach swoich zajęć na uczelniach odbywają praktyki i staże – mówi Jolanta Jóźwiak, nauczyciel j. angielskiego. – Regularnie odwiedzają nas zagraniczni goście. Wówczas realizują z uczniami warsztaty językowe, przedstawiają prezentacje, opowiadają o swoich ojczystych krajach. Ostatnio mieliśmy gości z Wielkiej Brytanii i z Kolumbii. Uczniom się to bardzo podoba, ponieważ mają kontakt z żywym językiem, słyszą prawdziwy akcent.
– Uczniowie klas dwujęzycznych trzykrotnie brali udział w warsztatach językowych w Wielkiej Brytanii gdzie zwiedzali m.in. Londyn, Oxford, Cambridge, Cantenbury, Brighton, Bath, Stonehenge, Muzea: Figur Woskowych, Sherlocka Holmsa, Transportu, Historii Naturalnej i inne – zachwala Aneta Palmowska-Surma, nauczyciel. j. angielskiego i niemieckiego. – W Polsce uczniowie jeżdżą na lekcje biblioteczne do Biblioteki Brytyjskiej oraz biorą udział w spektaklach teatru V6 – sztuki w języku angielskim.
Kolejną ciekawą inicjatywą, jest udział w programie e-twinning, w ramach którego szkoły partnerskie z różnych krajów współpracują online – przeprowadzają wspólne projekty, wymieniają się mailami, prowadzą rozmowy przez Skype.
Podczas Dni Otwartych klasy dwujęzyczne opowiadają o formach pracy na lekcjach z j. angielskim, prezentują własne portfolia. Ponadto gimnazjaliści w ramach zajęć z języka angielskiego uczą się o kulturze, zwyczajach i tradycjach krajów anglojęzycznych, przygotowują projekty lub prezentacje. Szkoła bierze udział w konkursach wiedzy o krajach angielskiego obszaru językowego, a sami uczniowie przystępują do egzaminów próbnych organizowanych przez Uniwersytet Cambridge (PET, FCE).
– Jest to możliwe, ponieważ szeroki aspekt komunikacyjny i zwiększona liczba godzin wpływa na to, że uczniowie mają więcej okazji, aby obcować z żywym językiem. Przeważnie w gimnazjum ogólnodostępnym uczniowie kończą szkołę z umiejętnością j. angielskiego na poziomie B2, natomiast u nas gimnazjaliści w klasach dwujęzycznych osiągają poziomi w zależności od grupy C1, czasem C2 – mówi Jolanta Jóźwiak.
– Zależy nam, aby rozszerzać ofertę edukacyjną dla uczniów jak i również działać poza normalnym wymiarem realizacji programu nauczania, dlatego to co proponujemy jest tą wersją rozszerzającą i szeroko wykraczającą poza program który realizowany jest na poziomie gimnazjalnym – podsumowuje Anna Tomczak.