REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Łódzka Kolej Aglomeracyjna ma zapewnione finansowanie

Zrealizowanie kolejnego kamienia milowego w powstanie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej obwieścili Cezary Grabarczyk, wicemarszałek Sejmu RP, Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego oraz Maciej Głowacki, prezes ŁKA Sp. z o.o. W Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie podpisana została umowa o dofinansowanie projektu ze środków unijnych.

Wcześniej, 26 kwietnia 2012 roku, zawarto porozumienie z Bankiem Pekao S.A. o obsługę i gwarantowanie emisji obligacji. Bank Pekao S.A. wyemituje obligacje o łącznej kwocie 155 mln zł, co stanowić będzie prawie 50% środków przeznaczonych na realizację projektu. Umowa przewiduje nabycie obligacji długoterminowych w kwocie 135 mln zł z terminem wykupu do 2026 roku oraz obligacji krótkoterminowych na kwotę 20 mln zł z terminem wykupu do 2015 roku.
 
Całkowita wartość projektu wynosi ponad 403 mln zł, a wydatki kwalifikowane to 327,4 mln zł. 59% tej sumy (193 mln zł) będzie finansowane ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. W połączeniu z gwarancjami bankowymi zapewni to finansowanie projektu w 100 procentach.
 
Ten projekt, mający swoją trzyletnią historię, znalazł swój formalny finał – mówił na spotkaniu z dziennikarzami Witold Stępień. – Zaczął się od pisma ówczesnego ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, który zaproponował aglomeracji łódzkiej, nieobjętej planem przygotowań do EURO 2012, 100 mln euro na transport publiczny.
 
To ważny element transportu w województwie łódzkim, którego beneficjentami będą mieszkańcy regionu – podkreślał Cezary Grabarczyk. – Projekt „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej” obejmuje zakup 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) przeznaczonych do pasażerskich przewozów aglomeracyjnych oraz zaprojektowanie i budowę obiektu pełniącego funkcję zaplecza technicznego dla taboru Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
 
Zakupiony w ramach projektu tabor będzie spełniał nowoczesne standardy związane z bezpieczeństwem i ochroną środowiska. – Priorytetem jest zapewnienie komfortu pasażerom poprzez przestrzenne, klimatyzowane wnętrza pojazdów, ergonomiczne fotele oraz dostosowanie pociągów do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, a także możliwość przewozu większego bagażu czy rowerów – kontynuował marszałek Stępień. Pojazdy będą także wyposażone w kamery monitorujące wnętrze i otoczenie pojazdów oraz wyświetlacze LCD wraz z systemem umożliwiającym nadawanie komunikatów z kabiny maszynisty. Dodatkowo będą także zamontowane urządzenia Europejskiego Systemu Sterowania Pojazdem (ECTS), zapewniające bezpieczeństwo podróżnym korzystającym z usług ŁKA na trasach szlaków kolejowych.
 
Pierwsze pociągi przybędą do Łodzi w kwietniu 2014 roku. – Pojazdy będą dostarczane w trzech partiach do końca 2014 r. – poinformował prezes Głowacki. – Pierwszych sześć ma zacząć kursować w kwietniu 2014 roku, kolejnych dziesięć w październiku.
 
Ponadto w rejonie stacji Łódź-Widzew powstanie zaplecze techniczne, na terenie którego prowadzone będą prace związane z bieżącym utrzymaniem, przeglądy i naprawa taboru. Inwestycja obejmuje m.in. budowę hali technologicznej wraz z układem torowym z systemem rozjazdów i sterowaniem automatycznym, myjnię taboru, punkty utrzymania czystości. Planowany termin przekazania do eksploatacji obiektu to II połowa 2014 r.

Inne

Ciekawe artykuły