REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Nauczyciel w wymiarze europejskim

Nieustające zmiany w dziedzinie edukacji w Polsce, Europie i na świecie sprawiają, iż przygotowanie przyszłych nauczycieli do zawodu staje się coraz trudniejszym wyzwaniem. Naprzeciw zmianom wyszła kadra nauczycieli Kolegium Nauczycielskiego w Zgierzu. 

Przystąpiliśmy do projektu instytucjonalnego „Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych” prowadzonego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego – Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na zasadach Programu "Uczenie się przez całe życie" – mówi Anna Cain, dyrektor Kolegium Nauczycielskiego w Zgierzu. 

Do głównych celów tego projektu należy: poznanie systemu kształcenia praktycznego przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela w Wielkiej Brytanii, zdobycie wiedzy i umiejętności pedagogicznych w obszarze odmienności kulturowej i etnicznej dzieci, zapoznaniu z kulturą regionu Kornwalii i oczywiście doskonaleniu sprawności językowej – mówi David Cain, koordynator projektu. – Uczestnikami projektu są przed wszystkim słuchacze zgierskiego Kolegium, ale aby efekty projektu były szersze zaprosiliśmy do udziału przedstawicieli Kolegium Nauczycielskiego w Wieluniu oraz nauczycieli szkół podstawowych współpracujących z kolegiami w ramach praktyk pedagogicznych – dodaje David Cain.

Pierwszą grupą, która na początku kwietnia odbyła wizytę studyjną w Redruth, Truro oraz Falmouth w Kornwalii była kadra pedagogiczna.  – Było to niezwykle ciekawe doświadczenie, uświadamiające nam, że można pracować inaczej, że niewiele potrzeba aby cała szkoła była jednym środowiskiem uczenia się a nie nauczania – mówi Jolanta Szabłowska, kierownik kształcenia praktycznego w KN w Zgierzu. – Obserwowałyśmy odmienne metody pracy z dziećmi, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz sposoby radzenia sobie z odmiennością kulturową i etniczną w zagrożonym bezrobociem regionie Kornwalii. Jednak kluczowe było inne przygotowanie do zawodu nauczyciela, przede wszystkim praktyka w placówce – dodaje Szabłowska.

W czasie naszego pobytu uczestniczyłyśmy w ciekawych zajęciach w lesie zorganizowanych przez Cornwall Outdoors, pod hasłem "Praca z dzieckiem poza szkołą". – mówi Marianna Dobrosz, doradca metodyczny i nauczycielka przyrody ze Szkoły Podstawowej nr 12 w Zgierzu. – Same doświadczałyśmy możliwości wykorzystania bogactwa środowiska naturalnego. Okazało się, że do rysowania można zastosować liście, węgiel drzewny, a nawet błoto. W ciekawy sposób można bawić się znalezionymi patyczkami organizując gry zręcznościowe, wystukiwać rytm utrwalając lub poznając pojęcia muzyczne. Pobyt na powietrzu jest doskonałą okazją do utrwalania dodawania, mnożenia, dzielenia. Nie jest do tego potrzebna książka, zeszyty ani tablica. Bawiłyśmy się jak dzieci! – opowiada Ewa Kłos nauczycielka przyrody w Kolegium. Kolejnym absolutnie niezwykłym, magicznym miejscem okazała się szkoła na powietrzu. – Bez ławek, tablic, krzeseł. Dzieci przed kapryśną pogodą chronią kombinezony – mówi Ewa KłosPodkreślę, że nie chodzi o zajęcia dodatkowe, jednorazowe, a o codzienną naukę opartą na obowiązującej podstawie programowej, która odbywa się na powietrzu. Ciekawe co na to powiedzieliby rodzice naszych maluchów? 

Dzieci w tej niezwykłej szkole hodują kury, dokarmiają ptaki, sadzą rośliny, eksperymentują, „gotują” w swojej dziecięcej kuchni, biegają, tworzą. Są szczęśliwe i niezwykle zaabsorbowane zabawami – opowiada Dorota Nożewska, nauczycielka Kolegium – Dla nas, przygotowujących przyszłych nauczycieli, był to czas niezwykle intensywny, cenny i bogaty w nowe, inne strategie pracy pedagoga – dodaje.

Już w czerwcu kolejny wyjazd. 13 słuchaczy II roku studiów, spędzi cały miesiąc w brytyjskich placówkach, obserwując pracę angielskich pedagogów. Będzie zdobywać niezapomniane doświadczenie w wymiarze europejskim, a potem przeniesiemy je na pracę polskich szkół i przedszkoli – mówi Marzena Antosik, słuchaczka II roku Pedagogiki Wieku Dziecięcego i Przyrody. 

Inne

Ciekawe artykuły