REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Rusza budowa nowego Dworca Fabrycznego w Łodzi

W obecności Witolda Stępnia, marszałka województwa łódzkiego oraz Jolanty Chełmińskiej, wojewody łódzkiego, w czwartek 18.08.2011 r. na peronie 2. stacji Łódź Fabryczna podpisana została umowa na budowę podziemnego dworca kolejowego. Kontrakt pomiędzy miastem Łódź, PKP S.A. i PKP PLK a konsorcjum firm budowlanych opiewa na miliard 759 mln 289 tys. zł. W uroczystości uczestniczył też Marcin Bugajski, członek zarządu województwa łódzkiego.

Ta umowa to pierwszy krok na drodze do budowy Nowego Centrum Łodzi – mówiła Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi. – Jednocześnie stajemy się komunikacyjnym centrum Polski, przez które przebiegać będą szlaki kolejowe, łączące najważniejsze miasta naszego kraju. Nowe Centrum Łodzi z nowoczesnym dworcem to najlepszy sposób na wykorzystanie centralnego położenia i realizację wieloletnich marzeń o Łodzi.

To pierwszy tak zaawansowany projekt komunikacyjny w Polsce – dodał Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – Budujemy nowoczesny dworzec, którego wyjątkowość polega nie tylko na tym, że ruch kolejowy sprowadzamy pod ziemię, ale również tworzymy elementy infrastruktury przeznaczone do włączenia w system kolei dużych prędkości.

Głównym elementem inwestycji będzie nowy dworzec Łódź Fabryczna, którego tory i perony będą położone 16,5 metra pod ziemią, a 10,5 metra nad nimi przebiegać będzie sieć podziemnych ulic i część dworca autobusowego. Projekt przewiduje także powstanie tunelu dla prowadzenia ruchu dalekobieżnego, w tym koleją dużych prędkości i regionalnego z przewidzianym udziałem Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na stacji będą cztery perony i osiem torów. Wykonany zostanie również system parkingów dla samochodów i dla rowerów. Ponadto w obrębie dworca przebudowane zostaną linie tramwajowe i powstaną nowe przystanki.

Inwestycję zrealizuje do końca 2014 roku konsorcjum firm: Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów. Koszty pokryją: PKP PLK – 1 mld 288 mln 855 tys. zł, miasto Łódź – 412 mln 905 tys. zł i PKP S.A. – 57 mln 528 tys. zł. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską i znajduje się na liście projektów podstawowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
 

Inne

Ciekawe artykuły