1 lipca 2011 ruszy w Polsce elektroniczny system poboru opłat – viaTOLL. Od tego momentu każdy kierowca, poruszający się po wskazanej sieci dróg płatnych pojazdem ciężkim o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub autobusem z liczbą miejsc powyżej 9, będzie zobowiązany do korzystania z tego systemu. Najlepsze źródłem informacji o elektronicznym systemie poboru opłat jest strona internetowa www.viatoll.pl.
Stanowi ona nie tylko kompendium informacji na temat elektronicznego systemu poboru opłat, ale również stać się ma rozbudowanym portalem dla jego przyszłych użytkowników. System zostanie wdrożony na terenie Polski od 1 lipca tego roku i zastąpi istniejące do tej pory winiety.
Strona dostępna jest w sieci od 5.01.2011 r. i do tej pory zawierała podstawowe informacje na temat elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL. Pod koniec miesiąca została jednak wzbogacona o nowe informacje i wersje angielskojęzyczną. Kolejne wersje językowe – niemiecka, rosyjska, czeska, słowacka, litewska, białoruska oraz ukraińska mają zostać uruchomione w ciągu kilku najbliższych dni.
Portal przeznaczony jest dla dwóch rodzajów użytkowników systemu viaTOLL – kierowców pojazdów ciężkich (tiry, ciężarówki, autobusy) oraz lekkich (samochody osobowe, mikrobusy zarejestrowane do 9 miejsc, jednoślady). Odpowiednie sekcje serwisu przybliżają zasady i metody rejestracji oraz podstawy prawne wdrażania systemu viaTOLL w Polsce.
Strana www.viatoll.pl umożliwi wstępną rejestrację w systemie oraz założenie konta użytkownika. Użytkownicy będą mogli sprawdzić poziom konta przedpłaconego (przeznaczonego na opłaty elektroniczne) oraz dokonać płatności na konto („doładowanie konta”). Ułatwieniem będzie aplikacja zawierająca instrukcje obsługi urządzeń viaBOX, za pomocą których pobierana będzie elektroniczna opłata za przejazd drogami płatnymi.
Wyszukiwarka pozwoli użytkownikom znaleźć odpowiedni Punkt Dystrybucji lub Punkt Obsługi Klienta, a kalkulator umożliwi obliczenie opłaty, co może być szczególnie użyteczne przy planowaniu najbardziej optymalnej trasy.
Za pośrednictwem strony www.viatoll.pl będzie również możliwe wysyłanie zapytań i opinii, które następnie będą przekazywanie do Infolinii i operatora systemu. W docelowej formie strona będzie stabilną i rozbudowaną platformą internetową służąca, jako główny kanał obsługi klienta. Stanowić będzie kompleksowe źródło informacji nie tylko dla poszczególnych zarejestrowanych użytkowników, ale również dla wszystkich kierowców. Jej użytkownicy będą mogli zdobyć informacje o wszelkich pojawiających się nowościach za pomocą Newslettera oraz krótkich wiadomości tekstowych sms. Aby otrzymywać takie powiadomienia wystarczy się zarejestrować, co można zrobić za pomocą znajdującego się na stronie głównej formularza rejestracyjnego.