Znane są wyniki naboru w ramach konkursu na rewitalizację obszarów problemowych. 6 października w zmodernizowanej willi w Łodzi przy ul. Moniuszki (zbudowanej w 1887 r. przez Ludwika Meyera) marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień przedstawił listę projektów rewitalizacyjnych, dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WŁ. Niestety Zgierza nie ma na liście zakwalifikowanych projektów, ani na liście rezerwowej. Na podstawowej liście widnieje 15 projektów. Najwyżej dofinansowane zostały: przebudowa płyty placu Kościuszki w Tomaszowie Mazowieckim (ok. 21 mln zł), rewitalizacja zabytkowego parku miejskiego w Skierniewicach (blisko 14 mln), rewitalizacja centrum Poddębic (12 mln) i placu 11 Listopada w Łasku (blisko 11 mln zł). Pieniądze popłyną także do Łęczycy, Opoczna, Ozorkowa, Brzezin, Bełchatowa, Konstantynowa Łódzkiego, Kutna, Warty i Łodzi. Tym samym do Zgierza nie trafią środki na remont drugiej części pl. Kilińskiego, rewitalizację Parku Miejskiego, ogrodu przy CKD, budynku Muzeum Miasta Zgierza czy na budowę profesjonalnego monitoringu miejskiego.
– Jesteśmy zaskoczeni wynikami oceny merytorycznej dokonanej przez Urząd Marszałkowski w Łodzi – mówi Bogumiła Kapusta, wiceprezydent Zgierza.
Ponieważ władze Zgierza nie zgadzają się z oceną dokonaną przez ekspertów województwa, złożyły protest w tej sprawie. W piśmie wnioskują o przywrócenie projektu do oceny i ponowne sprawdzenie jego zgodności z kryteriami oceny merytorycznej. W szczególności chodzi o 4 punkty, które zdaniem Zgierza zostały ocenione niewłaściwie. Szczegółowo piszemy o nich poniżej.
– W dniu 21 października, złożyliśmy do Urzędu Marszałkowskiego protest z prośbą o ponowne przeanalizowanie kryteriów szczegółowych oceny merytorycznej stawiając sobie za przedmiot oceny cały zakres przedmiotowy inwestycji proponowanej przez Gminę Miasto Zgierz wraz z szeroko rozumianym oddziaływaniem na otoczenie, jako spójnej, komplementarnej, uzupełniającej się całości – mówi Bogumiła Kapusta. – Mamy nadzieję, że w wyniku złożonego protestu Instytucja Zarządzająca dokona ponownej oceny merytorycznej uwzględniając wszystkie aspekty kryteriów szczegółowych, co pozwoli nam na uzyskanie dodatkowych punktów a tym samym umożliwi zakwalifikowanie wniosku do dofinansowania. Takie sytuacje miały już miejsce w innych konkursach, Powiat Zgierski również w przypadku 2 wniosków (termomodernizacja ZS L- G w Głownie i Ozorkowie) uzyskał negatywną ocenę merytoryczną jednak w wyniku ostatecznego rozstrzygnięcia protestu projekty te uzyskały dofinansowanie, mamy nadzieję, że i w tym przypadku będzie podobnie – wyjaśnia wiceprezydent.
Przedstawiamy poniżej stanowisko władz Zgierza, które zaprezentowała wiceprezydent Kapusta:
Oceny dokonane przez ekspertów w poszczególnych kryteriach odnoszą się w wielu przypadkach tylko do części opisu kryterium m.in. w kryterium :
1) Stopień wpływu projektu na poprawę warunków poprawę warunków ekonomicznych i atrakcyjności inwestycyjnej obszaru
Eksperci oceniając kryterium – wpływ na atrakcyjność inwestycyjną, warunki ekonomiczne i podmioty gospodarcze – odnieśli się wyłącznie do powstania nowych podmiotów gospodarczych, natomiast przedłożona dokumentacja aplikacyjna wskazuje również na pozostałe aspekty poprawy warunków ekonomicznych i atrakcyjności inwestycyjnej obszaru w wyniku realizacji projektu.
2) Wpływ projektu na przezwyciężenie negatywnych zjawisk zdefiniowanych w LPR/ZPR
Wykonanie wszystkich zadań łącznie, tj. całego zakresu projektu przyczyni się ponadto do ograniczenia/eliminacji następujących problemów:
Wykonanie wszystkich zadań łącznie, tj. całego zakresu projektu przyczyni się ponadto do ograniczenia/eliminacji następujących problemów:
- utrzymująca się pauperyzacja w obszarze centralnym,
- niedostateczne warunki do prowadzenia działalności gospodarczej,
- niewielkie możliwości inwestycyjne większości podmiotów gospodarczych działających w Zgierzu,
- niewielki poziom aktywności gospodarczej w centrum miasta,
- pogłębiający się proces opuszczenia i „odłogowania" terenów w centrum,
- brak tendencji do wykształcenia się funkcji usługowej wzdłuż pierzei ulic i placów, zastępowanie jej niskostandardowym handlem typu bazarowego.”
Kompleksowe odniesienie do powyższych kwestii zostało ujęte w punkcie 3.2.3 Studium Wykonalności, dlatego w naszej opinii niesprawiedliwym jest przypisywanie tak kompleksowemu projektowi jedynie funkcji poprawy tkanki urbanistyczno – architektonicznej i procesów degradacji społecznej.
Ponadto, w jednej z ocen wymienione zostały trzy zjawiska negatywne (destrukcja architektoniczna, degradacja społeczna i wzrost turystyki), natomiast liczba przyznanych punktów odpowiadała dwóm.
3) Wpis rewitalizowanych obiektów i obszarów w rejestrze zabytków i ewidencji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków
Wioskodawca mając na uwadze szeroki zakres pojęcia rewitalizacji, jak również cele, jakim ona przyświeca ujął w katalogu zadań projektu, maksymalną ich liczbę, ukazując jego kompleksowość i dążenie do zoptymalizowanie pozytywnego oddziaływania na życie społeczno – gospodarcze miasta Zgierza.
Wioskodawca mając na uwadze szeroki zakres pojęcia rewitalizacji, jak również cele, jakim ona przyświeca ujął w katalogu zadań projektu, maksymalną ich liczbę, ukazując jego kompleksowość i dążenie do zoptymalizowanie pozytywnego oddziaływania na życie społeczno – gospodarcze miasta Zgierza.
Pomimo, iż Muzeum zostało ujęte w kosztach niekwalifikowanych, Wnioskodawca ujmując niniejsze zadanie w zakresie projektu, zobowiązał się do jego realizacji, co w naszej opinii powinno zostać docenione przez oceniających, jako chęć zmaksymalizowania pozytywnych efektów wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
Jak wielokrotnie wskazano w dokumentacji aplikacyjnej – Studium wykonalności, – (co potwierdza załącznik fakultatywny nr 2) budynek Muzeum Miasta Zgierza, który jest jednym z przedmiotów przedmiotowej inwestycji ze względu na swoje ogromne walory historyczne został wpisany do rejestru zabytków województwa łódzkiego (nr rejestru: 159/261 na mocy decyzji z dnia 30 grudnia 1967 roku.
Z tego tytułu Wnioskodawca nie może zgodzić się zwłaszcza z opinią w ramach oceny merytorycznej, wedle, której jest „brak wpisu do rejestru zabytków”.
Ponadto, Rewitalizacja zabytkowego budynku Muzeum została ponadto skwantyfikowana w projekcie, jako wskaźnik produktu i rezultatu pkt 5.9.1 wniosku oraz pkt 1.2 i 1.3 Studium:
4) Stopień komplementarności projektu z działaniami społecznymi na rewitalizowanym obszarze
W ocenie Wnioskodawcy kryterium odnosi się do działań społecznych, natomiast oceniający wskazali wyłącznie na dwa projekty infrastrukturalne, co w ocenie Wnioskodawcy nie w pełni odpowiada założeniom niniejszego kryterium, ujętym w jego opisie.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego opisu kryteriów wyboru projektów w ramach RPO WŁ, kryterium stopnia komplementarności projektu z działaniami społecznymi na rewitalizowanym obszarze (cyt.) „bada, w jakim stopniu zadania realizowane w ramach projektu są komplementarne z innymi działaniami społecznymi prowadzonymi na danym obszarze (np. w ramach strategii rozwoju powiatu/gminy, jeśli istnieje). Pod pojęciem działań rozumie się programy społeczne realizowane na obszarze danej gminy.”
W załączeniu dla zainteresowanych protest Zgierza.