28 czerwca do Urzędu Miasta Zgierza, Urzędu Miasta Ozorków oraz do gminy Zgierz wpłynęło pismo od Hanny Zdanowskiej, prezydent Łodzi wypowiadające porozumienie w sprawie międzygminnej komunikacji tramwajowej z 1993 r. W praktyce oznacza to definitywny koniec funkcjonowania tramwajów linii 16 i 46 łączących Łódź z sąsiednimi miejscowościami.
Do likwidacji połączeń dojedzie za pół roku – zachowany musi być 6-miesięczny okres wypowiedzenia.
Pozostawione sobie gminy będą musiały zapewnić komunikację swoim mieszkańcom we własnym zakresie. Nowe tramwaje lub autobusy dojadą najdalej do granicy Łodzi i Zgierza (Helenówek). Potem konieczna będzie przesiadka na łódzkie środki transportu.
Jak poinformował Tomasz Zgierski, Asystent Prezydent Miasta Zgierza, miasto Zgierz rozważać będzie następujące warianty utrzymania połączenia komunikacyjnego:
1. Utrzymanie połączenia tramwajowego do granic Gminy Miasta Zgierz wozami spółki MKT.
2. Wypracowanie nowego porozumienia pomiędzy Miastami: Łódź, Zgierz, Ozorków – realizacja połączenia tramwajowego siłami MKT lub MPK Łódź.
3. Wypracowanie z Generalną Dyrekcją Dróg modelu komunikacyjnego umożliwiającego funkcjonowanie na drodze krajowej nr.1 komunikacji autobusowej przy pomocy taboru spółki MARKAB Zgierz.
Wypowiedzenie umowy z 1993 r. jest konsekwencją nowego porozumienia zawartego w marcu 2011 r. pomiędzy spółką MPK Łódź, a władzami Łodzi, w wyniku czego spółka ma stać się wyłączną firmą obsługującą połączenia tramwajowe na terenie Łodzi.
Łódź ma 49% udziałów w spółce MKT, realizującej przejazdy do tej pory. Proporcjonalnie do udziałów ponosi też koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa. – Wycofanie swoich udziałów możliwe jest za zgodą 2/3 pozostałych udziałowców. A na to zgody pozostałych gmin nie ma – mówi Tomasz Zgierski.