Branża e-commerce rozwija się bardzo dynamicznie, nawet teraz gdy większość branż notuje spadki. Zapewne nie bez znaczenia na ten fakt ma utrudniony dostęp do części produktów z uwagi na ograniczenia związane z pandemią, co przekłada się na przeniesienie uwagi na rzecz sklepów internetowych oraz zintensyfikowanie działań promocyjnych na zakup on-line sklepów, które do tej pory sprzedawały głównie stacjonarnie.Prowadzenie sklepu on-line pozwala zmniejszyć koszty w handlu, co również nie jest bez znaczenia.
Czy w związku z tym sprzedaż w sieci to biznes dostępny dla każdego?
I tak i nie.
Wiele osób nadal sądzi, że prowadzenie sklepu internetowego to nic trudnego, a stosunkowo niskie koszty uruchomienia e-sklepu, zwłaszcza jeśli wybór padnie na sklep na platformie sprzedażowej, zachęca do spróbowania swoich sił w e-biznesie.
Uruchomienie sklepu to faktycznie czynność mało skomplikowana, zwłaszcza obecnie. Dzięki dostępnym narzędziom nie trzeba posiadać wiedzy z zakresu programowania aby uruchomić sklep on-line we własnym zakresie. Jeśli jesteś ciekaw jakim budżetem powinieneś dysponować na start i co będzie Ci potrzebne aby wystartować z e-sprzedażą, zerknij do artykułu Jak założyć Sklep Internetowy i ile to kosztuje? na blogu Jak zrobić stronę.
Zanim jednak zdecydujesz się na założenie sklepu on-line warto jest zastanowić się nad kilkoma kluczowymi kwestiami, które pomogą Ci nie tylko wystartować ale przede wszystkim utrzymać Twój e-biznes.
Przede wszystkim pamiętaj, że uruchomienie sklepu to dopiero początek drogi i wydatków. Dlatego też, nie koncentruj całej swojej energii na sklepie. Niech na początek będzie to prosty, przejrzysty soft, z ładną prezentacją produktów, łatwy w obsłudze, zwłaszcza dla kupującego. Z czasem, kiedy zaczniesz zarabiać, będziesz mógł go rozwijać. I tu pojawia się kolejna ważna kwestia – decydując się na konkretne rozwiązanie sprzedażowe sprawdź czy masz możliwości późniejszego jego rozwoju. Od razu Ci podpowiem, że wiele dostępnych platform sprzedażowych, gdzie jesteś w stanie uruchomić swój e-sklep daje Ci bardzo ograniczone możliwości późniejszego rozwoju sklepu – sprawdź więc ten aspekt, zanim kupisz dostęp do oprogramowania. Oczywiście, z czasem możesz stworzyć nowy sklep gdzie indziej, tylko po co tracić cenny czas, energię i pieniądze na tego typu działania. Zainwestuj więc z elastyczne oprogramowanie, które możesz sam rozwijać – np. WooCommerce dla WordPress.
Przed uruchomieniem e-sklepu warto również dość krytycznie przyjrzeć się produktowi (grupie produktów) lub usłudze, którą planujesz dystrybuować.
Zastanów się, co sprawia, że Twój produkt jest inny niż wszystkie tego typu dostępne na rynku. Co go wyróżnia?
Poznaj swojego Klienta. Pomyśl kim jest Twój Klient, postaraj się go jak najdokładniej opisać, tak, aby w Twojej głowie pojawił się konkretny obraz. Napisz: jaka jest jego płeć, wiek, zawód, gdzie mieszka, jak spędza wolny czas, czy jest singlem czy w związku. Czy ma dzieci? Im więcej cech wypiszesz tym lepiej. Im więcej wiesz o swoim Kliencie tym łatwiej Ci będzie nie tylko zaprezentować w sklepie ofertę tak aby wydała mu się atrakcyjna, ale również będzie to pomocne w planowaniu kampanii promujących Twój sklep, bez których trudno Ci będzie rozpocząć sprzedaż.
Zaplanuj działania marketingowe.
Zastanów się w jaki sposób chcesz promować Twój sklep oraz jakimi kanałami: Google Ads, reklamy na Facebook, Instagram itp?
Jeśli masz zamiar sam zajmować się promocją sklepu, warto zainwestować w dobry kurs na temat marketingu w sieci. Jeśli chcesz to zlecić komuś, zorientuj się w kosztach. Podobnie ma się rzecz jeśli chodzi o zarządzanie sklepem. Czy będziesz sam wrzucał produkty, realizował zamówienia i wysyłkę, czy też planujesz zatrudnić kogoś do tych działań? W przypadku gdy chcesz sam zarządzać sklepem naucz się oprogramowania, na którym będziesz pracować, wówczas, nawet jeśli będzie się to wiązało z koniecznością zakupu kursu to w efekcie i tak będzie to bardziej opłacalne niż zatrudnienie kogoś do prowadzenia sklepu, zwłaszcza na początku, gdy sprzedaż nie będzie duża. Warto też w takim wypadku zdecydować się na oprogramowanie, które jest łatwe i intuicyjne w obsłudze oraz dość powszechne, aby w razie problemów bez trudu znaleźć pomoc w sieci.
Mając powyższe na uwadze im lepiej przygotujesz się do uruchomienia sklepu tym większe masz szanse, że Twój e-biznes odniesie sukces. Dlatego też nie ma sensu otwierać e-sklepu pod wpływem impulsu, a starannie przygotować się i zaplanować jego rozwój. Pamiętaj też o tym aby pytać o uwagi swoich Klientów i w miarę możliwości brać ich zdanie pod uwagę. Dbanie o relacje to podstawa w każdym, nie tylko internetowym biznesie.