REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Jakie paliwo nam sprzedają?

Blisko 3,5 proc. próbek benzyny i oleju napędowego skontrolowanych przez Inspekcję Handlową w 2010 roku nie spełniało norm jakościowych. Zastrzeżenia wzbudziło też prawie 4 proc. sprawdzonych próbek LPG w porównaniu z 0,78 proc. w roku 2009 r. – wynika z najnowszego raportu Państwowej Inspekcji Handlowej obejmującej badania jakościowe paliw w 2010 r. 

Od 2007 roku inspektorzy Inspekcji Handlowej kontrolują niemal wszystkie rodzaje paliw dostępne na rynku: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa oraz lekki olej opałowy. Obowiązująca od czterech lat ustawa o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw pozwala na kontrolę na każdym etapie dystrybucji – od wytwórcy poprzez magazyny, hurtownie, transport aż po stacje paliwowe. Wyniki kontroli pokazują, że nastąpił zdecydowany spadek zawartości siarki w próbkach paliw ciekłych.

Jak pokazuje raport z losowych kontroli przeprowadzonych w 2010 roku, nieznacznie pogorszyła się jakość paliw ciekłych na stacjach benzynowych – 3,46 proc. przebadanych próbek nie spełniało norm (rok wcześniej było to 3,08 proc.). Chociaż nastąpiła poprawa w przypadku oleju napędowego – wymaganiom nie odpowiadało 3,49 proc. (w 2009 roku – 3,75 proc.), to pogorszyła się jakość wlewanej do baków benzyny – 3,44 proc. przebadanych (rok wcześniej 2,58 proc.).
 
Pod Lupą Państwowej Inspekcji Handlowa znalazły się m.in. wybrane stacje w Łodzi, Zgierzu Aleksandrowie Łódzkim, Strykowie, Ozorkowie, czy w Białej. W przypadku stacji zlokalizowanej Giecznie (Stacja Paliw JANISZ Sp.zo.o. GIECZNO, ul. Główna 53, 95-001 Biała) badanie w dniu 26.07.2010 r. wykazało przekroczenie dopuszczalnego poziomu siarki w benzynie. Stacja sprzedawała paliwo o zawartości siraki na poziomie 38,5 mg/kg podczas gdy norma dopuszcza maksymalną ilość na poziomie 10 mg/kg. Powtórzone badanie w dniu 02.08.2010 r. nie wykazało już nieprawidłowości. 
 
Nieprawidłowości w paramterach sprzedawanego gazu LPG wykazano podczas kontroli na stacjach: Stacja paliw Kucińscy Sp.j., Wyskoki 66, 95-011 Bratoszewice (PKN ORLEN nr 7169 Bliska) oraz Jerzy Zieliński, Zdzisław Byczkowski Stacja Benzynowa JBZ s.c., 95-001 Warszyce.
 
Niedotrzymanie parametrów paliwa wpływa negatywnie na pracę silnika – może spowodować wzrost zużycia paliwa, pogorszenie stanu technicznego silnika, a w konsekwencji jego awarię. Naraża to użytkowników na ponoszenie kosztów napraw i remontów silników oraz dyskomfort jazdy.
 
Przeprowadzona w 2010 roku losowa kontrola jakości gazu LPG wykazała nieprawidłowości w przypadku 3,72 proc. sprawdzonych stacji (rok wcześniej było to 0,78 proc.). Największe odstępstwa od norm jakościowych stwierdzono w województwach łódzkim – 13,79 proc. skontrolowanych stacji, co stawia nasz region na najgorszej pozycji w kraju pod tym względem. 
 
Inspekcja Handlowa sprawdzała też jakość oferowanych na rynku biopaliw ciekłych. Kontrola przeprowadzona na terenie całego kraju wykazała nieprawidłowości w przypadku sześciu próbek paliw – 12,5 proc. skontrolowanych. Łącznie kontrolą objęto 47 stacji i jedną hurtownię.
 
Inspekcja Handlowa przeprowadziła również kontrole stacji, na które napłynęły skargi konsumentów, wytypowane przez organy ścigania oraz te, na których w poprzednich latach stwierdzono nieprawidłowości. Z pobranych 618 próbek oleju napędowego i benzyny na 536 stacjach, 31 zostało zakwestionowanych: 21 oleju napędowego (5,03 proc.) i 10 próbek benzyn (4,17 proc.). Wśród stacji, na których w latach poprzednich kwestionowano jakość oferowanych konsumentom paliw zastrzeżenia wzbudziło 4,43 proc. (w 2009 roku – 13,2 proc.). Najwięcej odstępstw od wymagań jakościowych zanotowano w województwach: kujawsko-pomorskim (12 proc.), zachodniopomorskim (10,61 proc.), mazowieckim (8,82 proc.). Nieprawidłowości nie stwierdzono w Lubelskiem, Opolskiem, Podkarpackiem, Podlaskiem i Warmińsko-Mazurskiem.
 
W przypadku oleju napędowego najczęściej kwestionowano za niską temperaturę zapłonu oraz niedotrzymanie limitu zawartości siarki – wahał się on od 13,7 mg/kg do 535 mg/kg przy normie 10 mg/kg. Norma dla temperatury zapłonu wynosi 55ºC – tymczasem na niektórych stacjach wynosiła mniej niż 40ºC. Zbyt niska temperatura zapłonu stwarza niebezpieczeństwo wybuchu oparów oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku. Duża ilość siarki natomiast przyczynia się do korozji silnika i zużycia jego niektórych elementów.
 
W przypadku benzyny najczęściej kwestionowano nieprawidłową prężność par – prowadzi do kłopotów z uruchomieniem silnika, a nawet jego unieruchomienia w efekcie tworzenia się korków parowych. Zastrzeżenia wzbudziło także niedotrzymanie wymagań MON – motorowej liczby oktanowej, co może powodować nierównomierne spalanie paliwa.
 
W przypadku gazu LPG najczęstsze naruszenia dotyczyły parametru badanie działania korodującego gazu LPG na miedź. Korozja powoduje m.in. uszkodzenie elementów silnika i szybsze zużywanie jego elementów.
 
W wyniku przeprowadzonych kontroli w 2010 roku IH skierowała do prokuratur 57 zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Dotychczas wszczęto postępowania w 38 przypadkach: do sądów skierowano dwa akty oskarżenia, 23 sprawy umorzono m.in. z powodu braku znamion przestępstwa, nie wykrycia sprawcy i znikomej szkodliwości czynu, 7 jest w toku. Obowiązujące przepisy przewidują surowe sankcje za obrót paliwem złej jakości – grzywnę w wysokości do 1 mln złotych lub karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat.
 
IH wydała ponadto 15 decyzji o wycofaniu z obrotu paliw ciekłych niespełniających norm orazprzekazała do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki informacje dotyczące 70 stacji paliw i hurtowni, gdzie stwierdzono naruszenie warunków udzielonych koncesji na obrót paliwami ciekłymi oraz przepisów ustawy prawo energetyczne – w tym dotyczące 37 stacji z kontroli prowadzonej w roku 2009. Prezes URE ma kompetencje do zakazania sprzedaży paliwa tym przedsiębiorcom, którzy naruszają warunki koncesji.
 
Jeżeli paliwo uszkodziło silnik narażając konsumenta na koszty naprawy, powinniśmy złożyć reklamację u właściciela stacji, okazując dowód zakupu. Gdy nie zgodzi się on z naszym żądaniem, możemy dochodzić swoich praw na drodze sądowej, korzystając z bezpłatnej pomocy rzeczników konsumentów. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, można poinformować Urząd na specjalnym formularzu.
 
Jeżeli podczas tankowania do pełna dystrybutor na stacji paliw wskazał ilość paliwa o kilka litrów większą niż mieści się w baku pojazdu, zwróćmy się do Głównego Urzędu Miar. Inspektorzy Urzędu Miar mogą skontrolować wskazaną stację i sprawdzić, czy rzeczywiście licznik w dystrybutorze wskazuje nieprawidłową ilość tankowanego paliwa.
 
Aktualne listy placówek skontrolowanych przez Inspekcję Handlową dostępne są na stronie internetowej UOKiK. 
 
Przedstawione wyniki kontroli przeprowadzonych przez Inspekcję Handlową są jawne i podawane są do publicznej wiadomości na podstawie art. 10 ustawy o Inspekcji Handlowej.
 

Inne

Ciekawe artykuły

Jaka pompa do podlewania ogrodu ze zbiornika?

Pielęgnacja ogrodu to dziedzina wymagająca nie tylko wiedzy, lecz przede wszystkim systematyczności. Przy dużej powierzchni terenu zewnętrznego, warto posiłkować się automatycznymi rozwiązaniami nawadniającymi, dzięki którym

Wigilia w hotelu? Pomysł na Święta nad morzem!

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas, który każdy pragnie spędzić z najbliższymi. Pięknie ustrojona choinka, wyśmienite potrawy, apetyczne ciasta, wspólne śpiewanie kolęd, łamanie opłatkiem i

Gdzie warto polecieć na wakacje zimą?

Uwielbiasz słońce i wysokie temperatury, a w październiku najchętniej zapadłbyś w sen zimowy? Gdy za oknem zimno, ciemno i szaro, wybierz się na egzotyczne wakacje