REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Kłopoty wykonawcy autostrady A2

Dolnośląskie Surowce Skalne, spółka która wchodzi w skład konsorcjum budującego odcinek C autostrady A2 ze Strykowa do Warszawy ma kolejne kłopoty. Odcinek C to 20-kilometrowy fragment, który został porzucony przez chińskie konsorcjum Covec. Od lipca 2011 r. pracuje na nim konsorcjum firm (czesko-niemieckie) Bögl a Krýsl oraz (polskie) Dolnośląskie Surowce Skalne. Polska firma notuje kolejne problemy. 

W połowie lutego pojawiły się informacje o tym, że kilka firm – podwykonawców spółki, w tym m.in. firma TR Construction, zamierzają złożyć wniosek o upadłość DSS, jako że te miały zalegać im z płatnościami rzędu kilkunastu mln zł. W związku z tym obie spółki wydały wspólne oświadczenie w którym podają, że informacje te nie są prawdą. Dodatkowo zarząd DSS, zaznaczył, że może uznać je za próbę manipulowania kursem giełdowym spółki.
 
Spółka DSS kłopoty z podwykonawcami jednak miała. Na spotkaniu z Generalna Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiciele DSS poinformowali, że z częścią podwykonawców podpisali już ugody, w których wyniku wnioski o upadłość mają zostać wycofane a z częścią prowadzą negocjacje wartości kontraktów, tak by – jak oświadczył DSS – odzwierciedlały wartości rynkowe.
 
Dodatkowo, jak podaje Rzeczpospolita, jedna ze spółek należąca do Dolnośląskich Surowców Skalnych nie zapłaciła 69,5 mln zł za akcje Kopań Surowców Skalnych w Złotoryi. Ponieważ termin płatności minął 7 października, ministerstwo skarbu w styczniu złożyło pozew przeciwko spółce z żądaniem zapłaty wymaganej sumy wraz z odsetkami. 
 
W połowie stycznia informowaliśmy o reorganizacji na placu budowy odcinka C autostrady A2. DSS wykonywała prace wolniej niż jej partner – firma Bögl a Krýsl Polska, co wzbudziło zaniepokojenie GDDKiA. W wyniku negocjacji zdecydowano, że czesko-niemiecki konsorcjant przejmie prace o łącznej wartości 155 mln zł, udzieli DSS pożyczki w wysokości 45 mln, a dodatkowo Kredyt Bank S.A. zapewni spółce finansowanie na poziomie 35 mln zł. 
 
DSS zapewnia że zlecone prace zostaną wykonane w terminie. 
 
Zarówno Spółka, konsorcjanci jak i GDDKiA mają wspólny cel jakim jest zapewnienie terminowej realizacji kontraktu. Osiągniecie przez Zarząd DSS porozumienia w zakresie nowego podziału zadań w ramach konsorcjum oraz uzyskanie dodatkowego finansowania gwarantują realizację tego celu przez Spółkę – mówi Małgorzata Then, p.o. prezesa zarządu DSS
 
Również minister infrastruktury Sławomir Nowak zapewnia że resort monitoruje prace, ale jednocześnie przyznaje, że ten kontrakt jest zagrożony już od samego początku, natomiast ministerstwo ma nad nim szczególną pieczę i kontrolę. 
 
Priorytetem rządu jest zapewnienie przejezdności tego odcinka na Mistrzostwa EURO 2012. Dlatego na 21 lutego zaplanowano spotkanie w siedzibie GDDKiA z wykonawcami autostrady A2 w celu omówienia bieżącej sytuacji, wyjaśnienia spraw spornych oraz mobilizacji wykonawców do podjęcia intensywnych prac po okresie zimowym.
 

Inne

Ciekawe artykuły

Trendy w projektowaniu wnętrz na 2025 rok

Od dłuższego czasu w projektowaniu wnętrz utrzymuje się wiele trendów, takich jak zamiłowanie do minimalizmu, jasnych kolorów czy naturalności. Zdarzają się jednak też takie, które