Poszło o MDK. Teraz obowiązki geodezji wrócić mają ponownie do Starostwa, a Urząd Miasta Zgierza niepotrzebnie wydał 2,5 mln zł. Skąd te zgrzyty i nieporozumienia?
Przeanalizujmy sprawę od początku. Pierwotne założenia zakładały, że powiat przekaże miastu zadania prowadzenia zajęć w MDK, a płaciłby za to 350 tys. rocznie. Prezydent Iwona Wieczorek wycofała sie z porozumienia ponieważ kwota 350 tys. zł wystarczyłaby najwyżej na pół roku, ponieważ według opinii 2 kancelarii adwokackich przejęcie zadań MDK wiązało się z zatrudnieniem pracowników MDK z kartą nauczyciela, a to generowałoby koszty na poziomie 700 tysięcy rocznie. W efekcie rozmowy między tymi instytucjami zakończyły się jednak fiaskiem. Grzegorz Leśniewicz, wiceprezydent Zgierza, stwierdził po rozmowach, że miasto traktuje sprawę MDK jako wewnętrzną sprawę starostwa.
– Po dwóch miesiącach żmudnych negocjacji Pani prezydent Wieczorek oraz starostowie powiatu zgierskiego podpisali list intencyjny zwany potocznie „pakietem zgierskim”. W pakiecie strony zobowiązały się do wzajemnego realizowania szeregu zadań z zakresu administracji gminnej i powiatowej. Tylko jednym z elementów tego pakietu było zobowiązanie władz powiatu zgierskiego do podjęcia starań zmierzających w kierunku przekazania nieruchomości posądowej w Zgierzu przy ul. Dąbrowskiego na rzecz Miasta Zgierza. Niestety w tydzień po podpisaniu listu Pani prezydent Wieczorek wypowiedziała możliwość realizacji jednego z postanowień pakietu, co władze powiatu odczytały, jako wypowiedzenie pakietu w całości – mówi starosta zgierski Krzysztof Kozanecki.
25 marca 2011 na ręce Prezydenta Miasta Zgierza wpłynęło pismo ze Starostwa Powiatowego w Zgierzu, wypowiadające Gminie Miasto Zgierz porozumienie, na mocy którego Miasto Zgierz prowadzi zadania z zakresu ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów. W lutym tego roku Wicestarosta Marcin Karpiński zapewniał władze miasta o woli przekazania tej ewidencji. Jednak na 4 dni przed planowanym przejęciem starostwo wypowiedziało miastu w/w porozumienie.
– Uchwałą Rady Miasta Zgierza z dnia 29 kwietnia 2010 r., Miasto Zgierz złożyło wniosek do Starosty Zgierskiego o przejęciu całości zadań i kompetencji z zakresu geodezji i kartografii dla miasta Zgierza. Miasto Zgierz wnioskowało o przejęcie w całości tych zadań, aby załatwianie wszelkich formalności związanych z działalnością gospodarczą było możliwe w jednym miejscu. Władze miasta miały także na uwadze umożliwienie szybkiej obsługi interesantów oraz ułatwienie procedur administracyjnych związanych z przebiegiem procesu inwestycyjnego na terenie miasta Zgierza – wyjaśnia Tomasz Zgierski, asystent prezydenta miasta Zgierza.
Aby przejęcie tych zadań było możliwe podjęte zostały kroki mające na celu spełnienie warunków organizacyjnych, wynikających z rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, jakie powinny zostać spełnione przez gminy wnioskujące o przejęcie zadań i kompetencji w zakresie geodezji i kartografii. Urząd Miasta, zarządzeniem prezydenta Jerzego Sokoła z dnia 29 września 2010 r., powołał Wydział Geodezji i Katastru oraz stanowisko Geodety Miejskiego. Przeprowadzony został remont pomieszczeń i ich adaptacja do celów nowego wydziału. Zakupione zostały odpowiednie systemy komputerowe, jak również specjalistyczny system wydruku i kopiowania wielkoformatowego.
– Łącznie koszty poniesione w latach 1992-2011 przez Urząd Miasta Zgierza przekroczyły kwotę 2,5 miliona zł i zostały poniesione, ponieważ w tym i w poprzednim roku Starosta zapewniał władze miasta, że wydział geodezji zostanie przejęty przez UMZ – mówi Tomasz Zgierski.
– Obowiązkiem Starosty Powiatowego było wystąpienie do Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego z wnioskiem o wydanie opinii na temat organizacyjnego i technicznego przygotowania Gminy Miasto Zgierz do przejęcia w/w zadań. Po pozytywnym zaopiniowaniu przez Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego, Miasto Zgierz mogłoby przejąć prowadzenie zadań. Niestety, mimo wystosowania do Starosty Zgierskiego kilku pism ponaglających w tej sprawie, nie wystąpił on do Łódzkiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego ze stosownym wnioskiem. Na dzień dzisiejszy Miasto Zgierz spełniło wszystkie nałożone w w/w rozporządzeniu wymogi. Nie ma więc żadnych merytorycznych przeciwwskazań, aby mogło dość do przejęcia wydziału. Z powodu zaistniałej sytuacji, mimo poniesionych nakładów, konieczna będzie redukcja zatrudnienia wykwalifikowanej kadry – mówi Tomasz Zgierski.
– Od 1990 roku na mocy porozumienia zawartego pomiędzy władzami Zgierza a ówczesnym Kierownikiem Urzędu Rejonowego prowadzenie ewidencji gruntów i budynków leżało w kompetencji Gminy Miasta Zgierz. W 1999 roku, wraz z powstaniem powiatów porozumienie to nadal obowiązywało, z tym, że następcą prawnym Urzędu Rejonowego został Powiat Zgierski. W 2010 roku Powiat Zgierski wypowiedział w/w umowę ze Zgierzem i od 1 kwietnia 2011 roku prowadzenie ewidencji gruntów i budynków wraca jako zadanie powiatowe – mówi rzecznik starostwa, Małgorzata Tomczuk. W budynku Starostwa Powiatowego w Zgierzu przy ul. Długiej 49, w części B przygotowano 3 pokoje, które zagospodarowano na ten cel.
– Prawo Geodezyjne i Kartograficzne jasno określa, że prowadzenie ewidencji gruntów i budynków to zadania powiatu. Powiat zgierski sukcesywnie przejmuje te zadania od gmin. W 2000 roku przejął ewidencję z terenu Aleksandrowa Łódzkiego, 1 stycznia 2011 roku z Gminy Zgierz. Od 1 kwietnia 2011 roku przejmie zadania dotyczące geodezji nie tylko z terenu Zgierza ale też Strykowa. Od 1 lipca br. z Miasta Głowna i Gminy Głowno a od 1 października z Miasta Ozorkowa oraz Gmin Ozorków i Parzęczew. Pragnę podkreślić, że mieszkańcy Zgierza nie odczują wprowadzonych zmian, ponieważ nadal sprawy związane z ewidencją gruntów i budynków będą załatwiane na miejscu, w stolicy powiatu, z tym, że w innym urzędzie – mówi Małgorzata Tomczuk.
Informacja Urzędu Miasta Zgierza:
"W wyniku powyższych działań Starosty mających na celu uniemożliwienie funkcjonowania Wydziału Geodezji w Urzędzie Miasta Zgierza prosimy mieszkańców o kierowanie się od 1 kwietnia 2011 do Starostwa Powiatowego w Zgierzu w celu załatwiania wszelkich spraw związanych ze sprawami Geodezji i Katastru.
W związku z decyzją Starosty Zgierskiego od dnia 1 kwietnia 2001 Powiat Zgierski przejmuje zadania z zakresu ewidencji gruntów i budynków oraz gleboznawczej klasyfikacji gruntów dla terenu miasta Zgierza.
W związku z tym ze wszystkimi sprawami dotyczącymi Geodezji i Katastru prosimy kierować się do Starostwa Powiatowego w Zgierzu przy ul. Długiej 49."