14 listopada 2012 r. otrzymaliśmy odpowiedź Bohdana Bączka, Zastępcy Prezydenta Miasta Zgierza na artykuł Piotra Majewskiego z 2 listopada 2012 r. traktujący o szybkiej interwencji służ odpowiedzialnych za reakcję na sile opady śniegu, ale też jednocześnie artykuł w którym autor zadaje pytanie czy postępowanie przetargowe było przeprowadzone właściwie.
Poniżej publikujemy jej treść odpowiedź z Urzędu Miasta Zgierza:
Odnosząc się do przedstawionej w artykule argumentacji, należy wyjaśnić, że problem prawidłowości, bądź nieprawidłowości „sformułowania zastrzeżenia terytorialnego” nie znajduje bezpośredniego, jednoznacznego odniesienia w obowiązujących przepisach ustawy- Prawo zamówień publicznych (PZP). Kwestionowany warunek rozpatrywany i oceniany winien być zatem w odniesieniu do konkretnych okoliczności i uwarunkowań realizacji przyszłego zamówienia. Dlatego – mając świadomość możliwości wystąpienia różnej oceny tego warunku-przed jego postawieniem-był on przedmiotem głębokiej analizy w stosownym, właściwym proceduralnie zespole i ostatecznie został przyjęty bez zastrzeżeń, w o decyzji przesądziła analiza przyczynowo-skutkowa. Zamawiający – Gmina Miasta Zgierz – nie podziela stanowiska Autora artykułu, że kwestionowany warunek narusza przepisy PZP, w szczególności art. 7 -przeciwnie- jest przeświadczony, że zarówno ten warunek, jak i całe postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami PZP. Powodem postawienia przez Zamawiającego kwestionowanego zapisu było zapewnienie, takich warunków realizacji przyszłego zamówienia, aby można było zapobiec wystąpienia zagrożeń będących skutkiem opóźnień w wykonaniu usługi, np. brak możliwości dojazdu karetki pogotowia ratunkowego. A zagrożenia takie wystąpiło w okresie poprzednim, gdy z powodu zablokowania dróg dojazdowych do Zgierza-Wykonawca, którego baza nie była zlokalizowana na terenie miasta – nie mógł z przyczyn od siebie niezależnych przystąpić do wykonania usługi. Zamawiający nie powinien, w trosce o fałszywie rozumiane przestrzeganie wspomnianych zasad-rezygnować z prawa i obowiązku postawienia takich uwarunkowań, które optymalizowałyby realizację zamówienia, a przy tym-usuwały przewidywalne, bardzo poważne zagrożenia.
Sprostowanie
1. Nie jest prawdą, że po czterech dniach warunek zmieniono na jeszcze surowszy, 4 km od centrum Zgierza. Skorygowano jedynie brzmienie tego warunku do brzmienia zgodnego z treścią podaną w opisie przedmiotu zamówienia, w którym promień wynosił 4 a nie 5 km. Wprowadzona zmiana nie czyniła tego warunku „jeszcze surowszym” a usuwała niejednoznaczność zapisów w specyfikacji.
2. Nie jest prawdą, że Urząd Miasta Zgierza zdecydował się zawęzić krąg wykonawców. W żadnym miejscu specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) Zamawiający nie zamieścił zapisu – o „zawężeniu kręgu Wykonawców” do pochodzących z „zastrzeżonego terenu”. Potencjalnym Wykonawcą mógł być każdy Podmiot, byleby spełniał warunek posiadania bazy na terenie Miasta, w momencie podpisania umowy. Nie był to tym samym warunek udziału w postępowaniu, który mógłby naruszać zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania, ale jeden z merytorycznie uzasadnionych warunków determinujących niezakłóconą realizację zamówienia,
3. Nie jest prawdą, że czas podjęcia akcji można uregulować i egzekwować w prosty sposób karami umownymi za opóźnienia. Nie można ukarać Wykonawcy, który z przyczyn od siebie niezależnych, nie ma możliwości dotarcia do Miasta, Tym bardziej że za stan dróg dojazdowych do Miasta nie odpowiada.
4. Nie jest prawdą, że kosztów dojazdu nie ponosi Zamawiający, z Wykonawca. Koszty dojazdu, jak również wszelkie inne koszy kształtujące niezmienną cenę jednostkową usługi w systemie tzw. wynagrodzenia ryczałtowo-ilościowego, ponosi zawsze Zamawiający, gdyż każdy racjonalnie kalkulujący Wykonawca uwzględnia te koszty w oferowanej cenie.
Z poważaniem
Bohdan Bączak
Zastępca Prezydenta Miasta Zgierza