Trwa remont linii kolejowej ze Zgierza do Łowicza. Prace prowadzone są obecnie na odcinku od st. Domaniewice do st. Łowicz Przedmieście. Na odcinku Zgierz-Stryków-Głowno tory są już gotowe, a na trasie poruszają się pociągi towarowe. Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. /PNI/, które wygrało przetarg wykonuje roboty w szybkim tempie. Choć umowa zakłada wykonanie prac do końca września to zasadnicze roboty remontowe uda się zakończyć wcześniej, bo w sierpniu. Na wrzesień pozostanie wykonanie prac porządkowo-estetyzacyjnych. Nie wykluczone, że przewoźnicy zdecydują się uruchomić składy pasażerskie jeszcze we wrześniu z początkiem roku szkolnego.
– Wymiana torów odbywa się przy użyciu maszyny do potokowej wymiany nawierzchni – PUN produkcji austriackiej firmy Plasser-Theurer. Zbiera ona stare podkłady oraz układa nowe podkłady i szyny. Kolejnymi robotami są: zgrzewanie nowo położonych szyn, zapięcie łapek sprężystych, zbieranie starych szyn, oczyszczanie i uzupełnianie tłucznia oraz regulacja osi toru – mówi Waldemar Matejak – główny inżynier w Zakładzie Mazowieckim PNI. – Średniodziennie PUN-em wymienialiśmy ok. 1100 metrów torów. Przy sprzyjających warunkach, udało nam się w jednym dniu, wymienić 2100 metrów torów.
W międzyczasie pojawiły się spekulacje, iż zbyt słabo wykonano odwodnienie, a w niektórych miejscach np. w lasach, nie wykopano rowów.
– Naszym zadaniem, które obejmuje umowa, jest m.in renowacja odwodnienia istniejącego już wcześniej. Inwestycja wykonywana jest zgodnie z projektem, a ten nie przewiduje budowy nowego odwodnienia. Wycięto drzewa i zarośla rosnące w rowach i na ławach torowiska a także oczyszczono dna rowów i oprofilowano skarpy wykopów. Na całym odcinku robót wyremontowaliśmy także już większość z 44 istniejących przejazdów kolejowych, poprawiając zdecydowanie stan ich odwodnienia – pokreśla Krzysztof Pyza, dyrektor techniczny w Zakładzie Mazowieckim PNI.
Po ukończeniu inwestycji pociągi na tej trasie będą mogły poruszać się z prędkością 90 km/h. Umożliwi to przejazd pociągu ze Zgierza do Łowicza w czasie około godziny. Wcześniej ze względu na katastrofalny stan torowiska przejazd odbywał się z prędkością 20 – 30 km/h a na pokonanie tej trasy trzeba było zarezerwować ponad 2,5 h. Z tego względu w 2007 r. przejazdy pasażerskie na tym odcinku zawieszono.
Remont stanowi jedno z zadań projektu budowy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.