W czwartek (18.11.2010 r.) na dworcu Łódź Kaliska pasażerowie kolei i dziennikarze mogli obejrzeć nowoczesny szynobus firmy PESA. Pociągi o podobnych parametrach mają wozić pasażerów w ramach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. W spotkaniu uczestniczyli również Cezary Grabarczyk, Minister Infrastruktury, Włodzimierz Fisiak, Marszałek Województwa Łódzkiego, Wicemarszałek Witold Stępień, a także Wiceprezydent Łodzi Marcin Bugajski.
W 2012 r. ma być gotowa sieć połączeń kolejowych między ważniejszymi miejscowościami wokół Łodzi (Głowno, Koluszki, Kutno, Łask, Łowicz, Łęczyca, Ozorków, Pabianice, Stryków, Zduńska Wola, Zgierz oraz sama Łódź, w tym lotnisko Reymonta).
– Połączenia Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, staną się nie tylko sposobem na szybki transport lokalny, ale będą również alternatywą dla transportu kołowego, co w efekcie przyniesie również wymierne korzyści w zakresie ochrony środowiska naturalnego – mówił podczas prezentacji Marszałek Fisiak.
W trakcie spotkania zaprezentowany został także film z przebiegu modernizacji pociągów, które – dzięki pieniądzom z budżetu Województwa Łódzkiego oraz ze środków unijnych – będą wkrótce jeździć na trasach obsługiwanych przez Przewozy Regionalne. – Zakup zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych w istotny sposób poprawi jakość i komfort podróżowania. Pojazdy dostosowane będą dla podróżnych z ograniczoną mobilnością poprzez montaż podnośników i dostosowaniu przedziałów do przewozu wózków – dodał Wicemarszałek Stępień.
Pokazane zostały również modele pociągów w barwach, w jakich będą jeździć wszystkie składy będące własnością Województwa Łódzkiego oraz przedstawiono plan kolejnych inwestycji w tabor kolejowy. Po prezentacji wszyscy uczestnicy odjechali szynobusem PESA do Sieradza.
W ramach projektu ŁKA planowany jest zakup trzy- lub czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi ruchu pasażerskiego w regionie aglomeracji łódzkiej. Nowoczesny tabor zastąpi wysłużone jednostki będące na stanie przewoźnika kolejowego, co w połączeniu z komplementarnymi projektami wymiany taboru kolejowego wymienionymi wcześniej bezpośrednio wpłynie na jakość oferowanych usług w zakresie bezpieczeństwa, szybkości i komfortu podróżowania. W ramach projektu rozważana jest również koncepcja budowy zaplecza technicznego dla taboru kolejowego na terenie miasta Łodzi.
W ramach środków z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Łódzkiego na lata 2007-2013 Oś Priorytetowa I: Infrastruktura Transportowa Województwo Łódzkie mogło też zakupić trzy zmodernizowane zespoły trakcyjne o napędzie elektrycznym. Całkowita wartość projektu wynosi 23 mln 469 tys. zł, z czego 16 mln 107 tys. zł pochodzi z RPO WŁ.
Województwo Łódzkie w 2010 r. zakupiło też 9 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które również będą zmodernizowane. W połowie 2011 r. większość pociągów regionalnych, które kursują na terenie Województwa Łódzkiego obsługiwana będzie nowoczesnym taborem przez co podniesiona zostanie jakość świadczonych usług.