REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

4 zasady wymiany akumulatora

Słabnący akumulator wysyła czasem sygnały o zbliżającej się śmierci technicznej. Gorzej świecące światła, wyłączenie się wspomagania to tylko przykłady. O tym, że akumulator nie działa, zwykle jednak dowiadujemy się, próbując uruchomić auto. Wymiana baterii na nową to na ogół prosta rzecz, ale warto pamiętać o kilku istotnych sprawach. Przedstawiamy je poniżej.

1. Kolejność odłączania klem

To, którą klemę zdejmiemy najpierw, nie jest bez znaczenia. Przed wyjęciem akumulatora zaczynamy od odłączenia bieguna ujemnego (klema minusowa). Do bieguna dodatniego (klema plusowa) przechodzimy w drugiej kolejności. Pamiętajmy, że przy montażu postępujemy odwrotnie. Gdybyśmy wyciągając akumulator, zaczęli od odłączenia bieguna ujemnego, to odkręcając obejmę bieguna dodatniego, ponosimy spore ryzyko. Wystarczy bowiem, że kluczem przypadkiem dotkniemy nadwozia, a możemy być pewni zwarcia.

2. Stabilność

Akumulator umieszczamy tak, by był osadzony stabilnie i nie ruszał się w trakcie jazdy. Niektóre samochody wyposażone są w dodatkowe stabilizatory, które mają uniemożliwić przesuwanie się baterii. Zbyt luźny, niedbały montaż może powodować wypadanie masy czynnej z płyt ogniw wskutek wstrząsów. To powoduje spadek pojemności akumulatora, a w najgorszym razie może doprowadzić to do zwarcia wewnętrznego.

3. Sprawdź stan klem

Skoro klemy przewodów elektrycznych i tak są odpięte, warto upewnić się, czy nie wymagają wyczyszczenia. W tej roli świetnie sprawdzi się druciana szczotka. Być może będziemy zmuszeni do pozbycia się korozji z punktów styku przewodu masowego (ujemnego). Montaż klem na nowym akumulatorze warto poprzedzić użyciem wazeliny technicznej albo innym preparatem przewodzącym. Smarujemy zarówno końcówki przewodów, jak i bieguny.

4. Na pewno dasz radę sam?

Nie chodzi o to, czy sobie poradzisz, bo co do tego nie mamy pewności. Rzecz raczej w tym, czy Twoje własne auto „pozwoli” Ci na przeprowadzenie całego zabiegu. Niektóre nowoczesne samochody nafaszerowane są wieloma układami elektronicznymi. Nie brakuje w nich choćby układów podtrzymywania energii. Podobna sprawa dotyczy aut tańszych, ale wyposażonych w system start&stop. Jeśli masz taki samochód, sprawdź w instrukcji zalecenia producenta. Komputer pokładowy może wymagać „zakodowania” nowego akumulatora. Wszystko po to, by mógł uznać go za sprawny. Bywa także, że wymianie baterii towarzyszyć powinno podłączenie tymczasowego układu podtrzymywania energii. Wszystko po to, by samochód ani na moment nie był pozbawiony źródła zasilania. Niestety, skomplikowane samochody nierzadko wymagają nietypowej wiedzy, a nawet specjalnych narzędzi czy urządzeń, których nie znajdziemy w garażach zaprzyjaźnionych sąsiadów. W efekcie błahą wymianę akumulatora musimy zlecić warsztatowi. Nasza hurtownia motoryzacyjna we Wrocławiu dysponuje szerokim wyborem akumulatorów do samochodów wszelkiego rodzaju. Jeśli zastanawiasz się, gdzie kupisz dobrej jakości części samochodowe VanKing jest hurtownią, która spełni Twoje oczekiwania.

Inne

Ciekawe artykuły