Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego, zapowiedział, że jeszcze wiosną złożony zostanie wniosek o dofinansowanie z pieniędzy unijnych projektu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. – Dokument już jest opracowywany, rozmawiamy nawet w sprawie skredytowania naszego wkładu do realizacji projektu – mówił marszałek na konferencji prasowej, w której uczestniczyli również Marek Faber, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. oraz Grzegorz Nita, dyrektor w PKP S.A. Centrala.
Projekt pod nazwą „Budowa systemu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej – etap I” powstał z inicjatywy i dzięki zaangażowaniu Zarządu Województwa Łódzkiego. – Prace nad nim rozpoczęły się jeszcze w 2008 r. – przypomniał Witold Stępień.
Jego realizatorem będzie Łódzka Kolej Aglomeracyjna Sp. z o.o., będąca własnością Województwa Łódzkiego. Spółka zarejestrowana została w czerwcu 2010 r., aby skuteczniej realizować zadania związane z transportem aglomeracyjnym oraz w prostszy sposób rozliczać się m.in. z podatków. Żeby jednak spółka mogła bez przeszkód ubiegać się o pieniądze potrzebna jest zmiana w zapisach proceduralnych. Na taką propozycję Łódzkiego przystały już ministerstwa Rozwoju Regionalnego i Infrastruktury, pozostaje formalna akceptacja Komitetu Monitorującego. – Na początku marca zapis zostanie usankcjonowany i będziemy mogli składać nasz wniosek – dodał marszałek.
Projekt ŁKA znajduje się na tzw. liście indykatywnej projektów kluczowych, co zapewnia jego dofinansowanie.
– Już prowadzimy rozmowy w sprawie skredytowania części naszego wkładu do ŁKA z dużymi bankami polskimi i zagranicznymi – poinformował Witold Stępień. – Kredyt opiewający na kwotę ok. 170 mln zł będzie spłacany przez kilkanaście lat.
Tymczasem uruchomienie systemu kolei aglomeracyjnej nastąpi w 2014 r., a już w 2013 trafią do województwa pierwsze szynobusy, które będą wykorzystywane na trasach ŁKA. Na realizację przedsięwzięcia złoży się zakup 20 szynobusów (18 z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz dwóch z dodatkowych m.in. z Funduszu Kolejowego). Jeden pojazd będzie mógł zabrać nawet 200 pasażerów. Wybudowane zostanie także zaplecze techniczne na stacji Łódź Widzew dla utrzymania taboru.
W pierwszym etapie ruch pociągów będzie się odbywał na bazie istniejących i zmodernizowanych linii kolejowych po 4 liniach:
Łódź Kaliska – Zduńska Wola (przewiduje się połączenie do Sieradza)
Łódź Kaliska – Łowicz przez Zgierz
Łódź Widzew – Kutno
Łódź Fabryczna – Koluszki.
Wartość całego przedsięwzięcia to ponad 400 mln zł. Kwalifikowalna wartość projektu wynosi 328 milionów zł (koszty, które zostaną objęte dofinansowaniem). Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie do 50 proc. tych wydatków. Marszałek Stępień zapowiedział jednak, że podczas jego ostatniej wizyty w Brukseli padły deklaracje, że finansowanie projektów kolejowych ma sięgać nawet 59 proc.
W związku z projektem zrealizowane zostaną dodatkowe inwestycje mające usprawnić powstający system. Marek Faber, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A., wymienił m.in. tory na trasie Zgierz – Łowicz, czy Łódź – Zduńska Wola.
Przy okazji wybudowane i zmodernizowane zostaną przystanki kolejowe z wykorzystaniem środków z Regionalnego Programu Operacyjnego. Nowe przystanki to: Radogoszcz Zachód, Glinnik Wieś, Bratoszewice, Domaniewice, ul. Pabianicka w Łodzi, Dąbrowa (Łódź), Zgierz ul. Jaracza, Zgierz Północ, Ozorków Nowe Miasto. Przebudowywane: Smardzew, Glinik, Swędów, Stryków, Głowno, Zgierz Kontrewers, Grotniki, Chociszew.
W planach jest także wybudowanie łącznicy Łódź Retkinia – Łódź Karolew oraz linii do Portu Lotniczego im. Wł. Reymonta (Łódź Lublinek – Port Lotniczy – Łódź Retkinia).