REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

GDDKiA pozwie COVEC, bo Chińczycy opóźniają wypłatę gwarancji

GDDKiA przygotowała pozew do sądu przeciwko chińskiemu konsorcjum o zapłatę kar umownych w kwocie 140 mln złotych, a także odszkodowanie, m.in. za koszty związane z nieukończeniem autostrady w terminie i różnicy pomiędzy wynagrodzeniem obecnych wykonawców a wynagrodzeniem COVEC w kwocie ok. 600 mln złotych. Powód? Chińskie konsorcjum, które budowało odcinki A i C na autostradzie A2 stara się opóźnić wypłatę gwarancji.

Wcześniej informowaliśmy, że w sierpniu chińskie banki, gwarantujące kontrakty z COVEC na autostradzie A2, zakwestionowały pismo wystosowane przez GDDKiA z roszczeniem wypłaty gwarancji. Teraz Bank of China i Export-Import Bank of China przesłały do Banku Gospodarstwa Krajowego informacje, jakoby Ludowy Sąd Chiński na wniosek COVEC zawiesił wypłatę należnych nam gwarancji. Tymczasem część środków została już wypłacona przez Deutsche Bank, który także był gwarantem kontraktów COVEC.

GDDKiA zapowiada, że złoży również drugi pozew przeciwko COVEC o zwrot płatności dokonanych na rzecz podwykonawców chińskiego konsorcjum w kwocie ok. 105,6 mln złotych. Wcześniej dyrekcja wstrzymała wypłatę ostatnich faktur COVEC na kwotę 80,6 mln złotych.

Praktyka przedłużania wypłaty gwarancji nie jest niczym zaskakującym i miała już miejsce np. przy uruchamianiu gwarancji na odcinku A1 Świerklany-Gorzyczki. Kwota gwarancji była wtedy zbliżona do obecnych kwot gwarancyjnych i wynosiła ponad 109 ml złotych (27,272 mln euro). Mimo opóźnień w wypłacie, została uzyskana w 100% wraz z należnymi odsetkami – czytamy na stronie internetowej GDDKiA.

W maju 2011 roku chińskie konsorcjum COVEC przestało wypłacać wynagrodzenia swoim podwykonawcom i zaniechało budowy odcinków A i C na autostradzie A2 z Łodzi do Warszawy, zaś za wznowienie prac zażądało dodatkowego 1 miliarda złotych wynagrodzenia.

GDDKiA uznała stanowisko chińskie za niezgodne z prawem, zapisami kontraktu i bezzasadne i skutkiem tego 13 czerwca 2011 r. strona polska odstąpiła od umów z COVEC. Budowa odcinków, na których wcześniej pracowali Chińczycy została wznowiona na przełomie lipca i sierpnia 2011 r. po podpisaniu umów z nowymi wykonawcami.
 

Inne

Ciekawe artykuły

Inicjatywy Inteligentnego Miasta w Zgierzu

W erze dynamicznego rozwoju technologii, koncepcja smart city staje się coraz bardziej popularna. Miasta na całym świecie wdrażają nowoczesne rozwiązania, aby poprawić zarządzanie, zwiększyć efektywność

Wagi kontrolne w przemyśle i na produkcji

Za każdym produktem, który trafia do naszych rąk, stoi skomplikowany proces produkcji. Za jego sprawą surowce zamieniają się w gotowe do użytku przedmioty, które spełniają