Chcąc dotrzeć ze swoją ofertą do jak największej liczby odbiorców w sieci, warto postawić na pozycjonowanie strony www. Działania te – zwłaszcza zlecone specjalistycznej agencji SEO – mogą zwiększyć ruch w serwisie nawet o kilkaset procent, co przekłada się na intensyfikację sprzedaży, wzrost popularności marki oraz jej przychodów. Z tego względu, warto pozycjonowanie w internecie traktować jako inwestycję w rozwój przedsiębiorstwa. Pozostaje pytanie – ile kosztują usługi SEO i co składa się na koszty współpracy z agencją?
Jakie elementy składają się na pozycjonowanie stron internetowych?
Dyskusję o tym, ile kosztują (lub ile powinny kosztować) usługi SEO, warto rozpocząć od ustalenia, co tak naprawdę wchodzi w skład pozycjonowania. Stanowi ono proces wielowymiarowy i dla zapewnienia optymalny efektów, powinno być prowadzone regularnie. Użytkownicy sieci, podobnie jak zlecający profesjonalne pozycjonowanie przedsiębiorcy, widzą przede wszystkim efekty: większy ruch na stronie, awans domeny w wynikach wyszukiwania, wzrost współczynnika konwersji, czy mniejszą liczbę odrzuceń. Tymczasem, osiągnięcie tych celów nie byłoby możliwe bez szerokiej gamy działań prowadzonych według ściśle określonego scenariusza. Należą do nich m.in.:
– szczegółowy audyt strony internetowej,
– wybór odpowiednich słów kluczowych, łączących witrynę z internautami,
– tworzenie unikalnego i wartościowego contentu,
– techniczna optymalizacja serwisu,
– budowanie profilu linkowego strony (wewnętrzny oraz zewnętrzny link building),
– wsparcie, doradztwo i raportowanie,
– analityka internetowa, optymalizacja rezultatów.
Jak widać, czynności składających się na efektywne pozycjonowanie strony www jest naprawdę sporo. Wykonanie każdej z nich wymaga czasu oraz wiedzy specjalistów, a także stworzenia dedykowanego scenariusza. Wszystkie te elementy musi „udźwignąć” budżet klienta, dlatego tak ważne jest dopasowanie skali działań do posiadanych możliwości finansowych.
Czy pozycjonowanie może być tanie?
Wobec tego nasuwa się kolejne pytanie: czy pozycjonowanie w internecie to usługa zarezerwowana wyłącznie dla wielkich i bogatych? Z pewnością nie. Kluczem do sukcesu jest opracowanie odpowiedniej strategii. W przypadku firm działających na terenie danego miasta lub regionu znacznie lepiej sprawdzi się pozycjonowanie lokalne, które ze względu na mniejszą konkurencyjność, nie generuje tak wysokich kosztów, jak SEO na skalę ogólnokrajową.
Warto jednak pamiętać, że najlepsze efekty przynoszą działania prowadzone regularnie, na co przy ofertach typu „profesjonalne pozycjonowanie za 200 zł miesięcznie” raczej nie można liczyć. Praktyka pokazuje, że wybór najtańszej agencji zwykle skutkuje „przepalaniem” budżetu na nieskoordynowane i nieskuteczne działania. Na drugim biegunie znajdują się firmy, które gwarantują wysoką jakość obsługi, konsultacje i doradztwo ekspertów oraz odpowiednią intensyfikację działań. Zlecając im pozycjonowanie strony www, nie trzeba obawiać się niskiej efektywności usług, szczególnie jeśli zamiast miesięcznego abonamentu, wybierzemy rozliczenie za efekt, np. liczbę fraz w TOP 10 wyników wyszukiwania, wzrost ruchu czy optymalizacja współczynnika konwersji.
Artykuł przygotowany we współpracy z Artefakt.pl