REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Rewolucja w połączeniu kolejowym z Warszawą

W ubiegłym tygodniu przedstawiono pięć propozycji przebudowy Dworca Łódź Fabryczna. Ostateczny projekt nie jest jeszcze wyłoniony. Natomiast jedno jest pewne – aby dostać się koleją do Warszawy, przez najbliższe lata wyruszać będzie trzeba z Dworca Łódź Widzew. W czwartek (04.11.2010 r.) zamontowano tam pierwsze w Łódzkiem automaty biletowe. Tymczasem PKP Intercity wycofuje z użytku nowoczesne składy PESA. Powód? Remont linii Skierniewice-Warszawa. 

Swoje propozycje na koncepcję Dworca Łódź Fabryczna przedstawiło pięć konsorcjów, które będą walczyć kontrakt. Wizualizacjom i szczegółowym planom przyglądali się m.in. Cezary Grabarczyk, Minister Infrastruktury i Witold Stępień, Wicemarszałek Województwa Łódzkiego.

 O realizację projektu starają się firmy polskie, włoskie, hiszpańskie, niemieckie i czeskie. Zwycięzca będzie zobowiązany wykonać projekt, wybudować tunel o długości dwóch kilometrów – od dworca Łódź Fabryczna w kierunku Widzewa, postawić podziemną stację kolejową oraz dworzec wraz z jego wyposażeniem, a także trzykondygnacyjny podziemny parking. 
W planach nowego dworca na głębokości ponad 16 metrów znajdą się trzy perony z sześcioma torami, a nad nimi poczekalnie i kasy biletowe. To część podziemna. Nad nią mają stanąć hotele, biurowce, obiekty handlowe i apartamenty. 
Wstępny koszt szacowany jest na ok. 1,9 mld złotych. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską i znajduje się na liście projektów podstawowych w ramach Programu Operacyjnego „ Infrastruktura i Środowisko”. Okres realizacji przewidywany jest na lata 2011-2014. 
 
Od ubiegłego tygodnia w holu dworca stacji Łódź Widzew można kupować już bilety z pierwszych w województwie łódzkim automatów biletowych. Zakupu pierwszego biletu z numerem 0001 i oficjalnej prezentacji dokonał również Wicemarszałek Województwa Łódzkiego, Witold Stępień.
 
Z automatów można kupować bilety jednorazowe i okresowe w relacjach bezpośrednich, na wszystkie rodzaje pociągów obsługiwanych przez Spółkę Przewozy Regionalne. Automat zapewnia nabycie biletu jednorazowego według najkorzystniejszej oferty. Oznacza to, iż w momencie zakupu biletu dla dwóch, trzech lub czterech osób, urządzenie automatycznie wybierze ofertę „Ty i raz, dwa, trzy”. Ponadto można nabyć bilety wg ofert specjalnych ,,REGIOkarnet” i ,,Bilet Turystyczny”. 
Opłaty można dokonywać bilonem i banknotami z możliwością otrzymania reszty. Niedługo umożliwione zostanie dokonywanie opłat za pomocą kart płatniczych. 
 
Automaty biletowe typu FA 2000 zostały wyprodukowane przez firmę SCHEIDT&BACHMANN. Prosty w obsłudze automat został wyposażony w 15 calowy ekran dotykowy oraz intuicyjne menu. W przypadku zakupu biletu jednorazowego normalnego na pociąg REGIO podróżny może skorzystać z opcji szybkiego wyboru co znacznie przyspiesza czas transakcji. 
 
Tymczasem z powodu rozpoczynającego się remontu linii kolejowej ze Skierniewic do Warszawy, z woj. łódzkiego wyjadą nowoczesne składy ED74, pochodzące z fabryki PESA w Bydgoszczy. Dlaczego tak się stanie? Główny powód to zmniejszenie przepustowości linii na skutek robót. Starsze, tradycyjne pociągi potrafią zabrać więcej pasażerów. W Pesach ich liczba (w podwójnym składzie) ograniczona jest do 412 miejsc. 
 
 
Inne

Ciekawe artykuły

Trendy w projektowaniu wnętrz na 2025 rok

Od dłuższego czasu w projektowaniu wnętrz utrzymuje się wiele trendów, takich jak zamiłowanie do minimalizmu, jasnych kolorów czy naturalności. Zdarzają się jednak też takie, które