REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Tunel pod Łodzią, czyli realizacja ŁKA

Do końca marca powstanie studium wykonalności tunelu średnicowego pod Łodzią, którym będą jeździć pociągi Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, połączenia regionalne i ponadregionalne. O planach jego budowy opowiedzieli na konferencji prasowej zorganizowanej w Urzędzie Marszałkowskim w Łodzi Cezary Grabarczyk, wicemarszałek sejmu RP, Witold Stępień, marszałek województwa łódzkiego, Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi oraz Zbigniew Szafrański, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe. |

Rośnie liczba mieszkańców Łódzkiego, którzy chcą korzystać z kolei. Dziś taki rodzaj transportu wybiera 7,5 proc. z nas. Eksperci szacują, że po 2020 roku, udział ten może wzrosnąć do 23 proc – mówił marszałek Witold Stępień. – Dzieje się tak, ponieważ rośnie mobilność Polaków. W poszukiwaniu rozwojowej pracy zgadzają się przemierzać coraz dłuższe odcinki. Ale chcą to robić szybko i wygodnie – najchętniej podmiejską koleją.

Budowa tunelu, który połączy dworce Fabryczny i Kaliski, umożliwi połączenie sieci kolejowej w województwie łódzkim, a tym samym pozwoli na sprawne funkcjonowanie kolei aglomeracyjnej i przyczyni się do lepszego skomunikowania Łodzi z resztą kraju za pomocą połączeń regionalnych i ponadregionalnych. W 2009 roku zlecono wykonanie Studium Wykonalności dla tunelu z myślą o wspólnym przedsięwzięciu PKP PLK i samorządów.
Właśnie dobiegają końca prace nad studium. Dokument opracowuje hiszpańska firma Sener Ingenieria y Sistemas S.A. Koszt wykonania studium – 3,8 mln zł – pokryli w równych częściach partnerzy projektu: Urząd Marszałkowski w Łodzi, Miasto Łódź i PKP PLK S.A.
I właśnie ci partnerzy widzą zasadność jak najszybszej realizacji drugiego etapu ŁKA dla poprawy funkcjonalności  łódzkiego węzła kolejowego. Koszt budowy tunelu średnicowego oszacowany został przez ekspertów przygotowujących studium na ok. 1,4 mld zł. Zadaniem spółki Sener było także wskazanie możliwości finansowania inwestycji. Plan przewiduje wykorzystanie funduszy unijnych i budowę od 2014 do 2016 roku. Jednocześnie, jak wynika ze Studium Wykonalności, kolejne etapy prac nad tunelem mogłyby rozpocząć się wkrótce – ukończenie studium umożliwia rozpoczęcie procedury składania wniosku o unijne dofinansowanie.
Jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się, że budowa tunelu, to marzenie trudne do spełnienia. Dziś, dzięki zaangażowaniu samorządów województwa i miasta, ten projekt jest bardzo realny – mówił marszałek Cezary Grabarczyk, który zaznaczył, że według optymistycznych założeń budowa tunelu mogłaby się rozpocząć już w przyszłym roku. – Możliwe, że jeszcze w tej perspektywie finansowej pojawią się środki, które pozwolą na dofinansowanie tego projektu z pieniędzy unijnych. Jeśli będzie gotowe studium wykonalności, powstanie dobry wniosek o dofinansowanie inwestycji, to jest szansa na pozyskanie środków z Unii. Jeśli nie, będziemy gotowi na jego realizację w przyszłej perspektywie finansowania, czyli po roku 2014 – mówił.
 
 Marszałek Grabarczyk nie wykluczył również, że tunel powstanie na zasadach partnerstwa publiczno-prywatnego.
 
Łódź była dotąd kojarzona, jako miasto, które swoje dworce ma w Koluszkach i Kutnie. Budowa nowego – podziemnego dworca Fabrycznego oraz tunelu średnicowego wyznaczą nowe kierunki rozwoju miasta i regionu – podsumowała prezydent Hanna Zdanowska.

Inne

Ciekawe artykuły

Jak wybrać biuro księgowe

Wielu przedsiębiorców prowadzi swoją księgowość samodzielnie. Wymaga to jednak nauki księgowości krok po kroku, a przede wszystkim czasu, który można przeznaczyć na dodatkowy projekt lub